האוצר והתמ"ת יעודדו הקמת מרכזי פיתוח של חברות גדולות בפריפריה

המסלול יופעל ע"י לשכת המדען הראשי ■ יובל שטייניץ: "משרד האוצר רואה בתוכנית זו כלי לעידוד החדשנות והמו"פ בישראל ולצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז"

בהמשך לתכניות סיוע קודמות להקמת מרכזי מו"פ בפריפריה ולקליטת עובדים חדשים במרכזי מו"פ ומפעלי עוגן באמצעות סבסוד שכרם, חתמו בשבוע שעבר משרדי האוצר והתמ"ת על סיכום בין-משרדי ליצירת מנגנון לתמרוץ חברות גדולות להקמת מרכזי מחקר ופיתוח בפריפריה.

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר כי "משרד התמ"ת רואה חשיבות רבה ביצירת כלים חדשים לעידוד הצמיחה הכלכלית ויצירת מקומות תעסוקה באזור הפריפריה. למרכזי מחקר ופיתוח של חברות גדולות השפעה רחבה על הפעילות הכלכלית בסביבתם הגיאוגרפית, ומסלול זה מגשים את מדיניות המשרד לחיזוק הפריפריה".

שר האוצר, יובל שטייניץ: "משרד האוצר רואה בתוכנית זו כלי לעידוד החדשנות והמו"פ בישראל ולצמצום הפערים המשמעותיים בין הפריפריה למרכז, הבאים לידי ביטוי בין היתר ברמות השכר וההשכלה".

המסלול יופעל ע"י לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת. המדען הראשי, ד"ר אלי אופר, ציין כי המסלול יופעל במסגרת תוכנית שנתית של תמיכה בפרויקטים ייחודיים של חברות גדולות במשך 3 שנים. התמיכה תהיה בשיעור של 65%-75% מתקציב הפרויקט, ויחולו עליה הוראות חוק המו"פ והתקנות שהותקנו מכוחו ובהן החובה לשלם תמלוגים, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות.

התקציב שיועמד לרשות מסלול מרכזי מו"פ בפריפריה של חברות גדולות לא יעלה על 100 מיליון שקל, מתוך סך התקציב הכולל של המדען הראשי באותה שנה.

לתוכנית מספר תנאי סף, וביניהם - שרוב ייצור (מעל 50%) של תוצרי התוכנית ייעשה במדינת ישראל. בנוסף, המסלול מיועד לחברות שהתאגדו בישראל ושמחזור המכירות הכולל שלהן מפעילות בישראל בשנה שקדמה להגשת הבקשה עלה על 100 מיליון דולר.

כמו כן, בשנה הראשונה לתמיכה, לפחות 40% מהעובדים יתגוררו בפריפריה, בשנה השנייה לפחות 50% מהעובדים יתגוררו בפריפריה ובשנה השלישית - לפחות 60% יתגוררו בפריפריה. באם תידרש פעילות של קבלנות משנה במסגרת התוכנית, היקף הפעילות המבוצעת במסגרת זו מחוץ לפריפריה לא יעלה על 40% מהיקף התוכנית כולה.

לבסוף - ההיקף המינימלי של סך הבקשות של חברה במסלול זה בכל אחת משלוש השנים יהיה 10 מיליון שקל, והיקף מינימלי של סך התוכנית של אותה חברה יהיה 60 מיליון שקל.