מנכ"ל כרמלטון עם סיום כריית מינהרות הכרמל: "נשחרר את חיפה מהפקקים"

"התלות בגורמים חיצוניים מאוד גדולה. הצלחה בפרויקט BOT במהותו מאוד תלויה בשת"פ בין הזכיין, המדינה והעירייה. הקדשנו הרבה לחיזוק מערכת היחסים"

לתושבי אזור הצפון בכלל, ולתושבי חיפה בפרט, הייתה השבוע סיבה כפולה לחגיגה. יום בלבד לאחר שנפתח הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל, מוואדי ערה עד יוקנעם, הושלמה כריית המנהרה האחרונה בפרויקט "מנהרות הכרמל", שסיומו נראה ממש באופק.

סיום כריית המנהרות, החלק המורכב ביותר בפרויקט מבחינה הנדסית, מהווה הישג משמעותי לזכיינית, קבוצת כרמלטון, שבבעלות שיכון ובינוי ואשטרום, שהצליחה להתגבר על סכסוך מתוקשר עם קבלן המנהור הסיני, שאיים לעכב את לוחות הזמנים. הפרויקט מקדים את לוח הזמנים בחצי שנה, והמנהרות צפויות להיפתח לתנועה בקיץ 2010, במקום ברבעון הראשון של 2011.

"היו לנו חששות שלא נעמוד בלוחות הזמנים, אבל אחרי שהסתיימה המחלוקת עם CCECC והסינים חזרו לעבוד בקצב מהיר, הצלחנו אף להקדים את המועד. במגה פרויקט כזה חשוב להסתכל תמיד על כל המכלול של העבודות, ולבדוק את ההתקדמות ברמה היום יומית", אומר מנכ"ל כרמלטון, יפתח נאור.

לדברי נאור, הפרויקט עומד כיום בכל היעדים מבחינת לוחות הזמנים והתקציב. "כריית המנהרות הייתה ללא ספק הנתיב הקריטי, אבל היו גם קשיים נוספים. זה גם עניין של ניהול נכון - החוכמה היא לאחד פעילויות ולעבוד במקביל. כשהקבלן הסיני לא עבד, לקחנו קבלן ישראלי שעבד מהצד השני של המנהרה".

גלובס: אתם מתחייבים לפתיחה מוקדם מהמתוכנן?

נאור: "אנחנו בהחלט נקדים את הלו"ז. כרגע אני מעריך שנקדים בחצי שנה את הפתיחה. לאשטרום ושיכון ובינוי יש הרבה ניסיון בביצוע פרויקטים בארץ ובחו"ל, ורואים את זה בשטח. זה לא שהשלמנו את המשימה, אבל נוכל לעמוד גם בשאר האתגרים ההנדסיים".

האם להערכתם יהיה צורך להפעיל את רשת הביטחון שנתנה המדינה?

"תחזיות התנועה מדברות על כך שלא יהיה צורך בהפעלת רשת הביטחון. בשלב הראשון, אנו צופים שיהיו 70 אלף נסיעות ביום בכל מנהרה. הדבר החשוב מבחינתנו כרגע הוא איך אנחנו יכולים להגדיל עוד יותר את התנועה. על הביקוש קשה להשפיע, אבל אנחנו שמים דגש על רמת שירות גבוהה. השקענו הרבה, בשיתוף יפה נוף ועיריית חיפה, בשיפור הצמתים המחברים. המנויים בכביש יוכלו לנסוע ללא עצירה (גבייה אלקטרונית), ומי שלא מנוי ישלם במקום. תכננו את הגבייה בשונה מכביש 6, כי בראייה שלנו זה יותר מתאים".

מה תהיה ההשפעה של פתיחת המנהרות מבחינה תחבורתית ונדל"נית?

"מבחינה תחבורתית זה שינוי דרמטי, שלפי הערכות שלנו יקצר בממוצע ב-15% את זמני הנסיעה באזור חיפה. אם היום לוקח 30-45 דקות לנסוע מחוף הכרמל לצ'ק פוסט, במנהרות זה ייקח 6 דקות. מחוף הכרמל למרכז חיפה ייקח 4 דקות. זה ישחרר את חיפה מהפקקים, ומדובר בעיר שמאוד פקוקה בשעות העומס. להערכתי, באזורים שקרובים לכניסה וליציאה מהמנהרות - בצ'ק פוסט, מת"מ, ואזור התעשייה, נראה עלייה חדה במחירי הנדל"ן".

היו בעבר חששות מאוד גדולים לגבי הפרויקט. האם ניתן להפיק ממנו לקחים לגבי פרויקטים דומים, כדוגמת הרכבות הקלות?

"התלות בגורמים חיצוניים מאוד גדולה. הצלחה בפרויקט BOT במהותו מאוד תלויה בשת"פ בין הזכיין, המדינה והעירייה. הקדשנו הרבה לחיזוק מערכת היחסים. המעגל הקרוב של העירייה, בראשות יונה יהב, הוא החשוב ביותר. ברגע שעירייה חושבת לטווח ארוך, כמו בחיפה, יותר קל לה לשתף פעולה עם הזכיין. לעשות רכבת קלה בתוך עיר זה עוד יותר מורכב מכריית מנהרה מתחת להר. בלי שיתוף פעולה מלא מצד העירייה - בלתי אפשרי לעמוד בלוחות הזמנים".