הערכה: בועת מניות מתפתחת בסין - הממשל יתערב בקרוב

מתחילת השנה זינק מדד שנחאי ב-85% ■ הכלכלן הראשי לשעבר בסניף האסייתי של בנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריך שהממשל הסיני יתערב

אנדי שי, הכלכלן הראשי לשעבר בסניף האסייתי של בנק ההשקעות מורגן סטנלי, מעריך כי הממשל הסיני יחתוך בכמחצית את הצמיחה במתן הלוואות חדשות במחצית השנייה של השנה, וזאת על מנת למנוע התפתחות בועה בשוק המניות הסיני.

מתחילת השנה זינק מדד שנחאי בכ-85%, בין היתר הודות להלוואות של הבנק המרכזי בסין בהיקף של 1.1 טריליון דולר, שנועדו להאיץ את קצב הצמיחה הכלכלית. בסין זוכרים היטב את הבועה שהתנפחה בשוק המניות המקומי בגל העליות האחרון שהגיע לסיומו ב-2008. בשנות הראלי ההוא זינקה הבורסה הסינית במאות אחוזים, כאשר הסינים נהרו למניות. החל מסוחרי פירות וירקות בשוק וכלה בעקרות בית וסטודנטים - סינים רבים שלפו את חסכונותיהם ורכשו מניות, כאשר מספר חשבונות ההשקעה שנפתחו שבר שיאים מדי שבוע.

הממשל הסיני זוכר היטב כיצד התנפצה הבועה ההיא (מדד המניות המוביל בסין נפל בכ-65% ב-2008), ולפי ההערכות הוא ינסה למנוע את הישנות המקרה. שלשום (ד') נרשמו ירידות חדות בסין על רקע ספקולציות כי הממשל ירסן את הזרמות הכספים לתוך שוק המניות. לפי ההערכות בסין, כ-173 מיליארד דולר שנלקחו בהלוואות מצאו עצמם זורמים לשוק המניות הסיני ב-5 החודשים הראשונים של השנה.

"הממשל ינסה לרסן את הבועה בשוק המניות על ידי קיצוץ ההלוואות ב-50% במחצית השנייה של השנה", אומר שי, שעובד כיום ככלכלן עצמאי, בראיון לסוכנות בלומברג. "אני מעריך ששוקי המניות והנדל"ן יהיו נתונים תחת לחץ החל מחודש אוקטובר בערך".