קרן המטבע הבינלאומית: ההתאוששות בארה"ב תהיה הדרגתית

בקרן המטבע סבורים כי ייתכן וארה"ב תזדקק לחבילות תמריצים מוניטריות ופיסקאליות נוספות ■ "הסיכונים מכבידים על הכלכלה" ■ "הפוטנציאל לצמיחה עשויה להיות הרבה מתחת לרמות העבר ולתקופה ממושכת"

ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תהיה הדרגתית ובכירי הממשל צריכים להיות מוכנים להזרים חבילות תמריצים פיסקאליות ומוניטריות נוספות, אם ההתאוששות הכלכלית - כך מציינת היום (ו') קרן המטבע הבינלאומית, במסגרת חלק "מאמר 4" העוסק בהערכת הכלכלה האמריקנית.

"אם הסיכונים יתממשו, הקלת אשראי נוספת ומחויבות לשמור על סביבת ריבית נוחה צריכה להיבחן", נאמר היום על-ידי מועצת המנהלים של הקרן בהודעה לעיתונות שפורסמה היום. "ייתכן ויהיה צורך לעשות שימוש בחבילת תמריצים פיסקאלית נוספת, למרות שהמיקוד המידי צריך להיות בהטמעת הצעדים הפיסקאליים הנוכחיים וניטור השפעתם".

"הסיכונים מכבידים על הכלכלה", נאמר בסקירה. "הפוטנציאל לצמיחה עשויה להיות הרבה מתחת לרמות העבר ולתקופה ממושכת". חברי מועצת המנהלים של קרן המטבע קיבלו בברכה את מה שכינו "צעדי המדיניות המקיפים והנחושים" שנקטו הרשויות בארה"ב ואשר סייעו להקל על קצב ההתכווצות הכלכלית.

ברבעון השני השלימה כלכלת ארה"ב התכווצות שנתית מתונה יותר - של 1% בלבד - לאחר שברבעון הראשון נסוגה הכלכלה הגדולה בעולם ב-6.4%, השיעור הגבוה ביותר מזה 27 שנה. מדובר בעדכון של הנתון הקודם, ולפיכך ניתן להסיק ממנו כי מצב הכלכלה בשנה שחלפה והסתיים במארס אף היה חמור יותר מההערכות עד כה.

תחזית קרן המטבע לכלכלת ארה"ב היא לנסיגה של 2.6% ב-2009 ומעבר לצמיחה של 0.8% בשנה הבאה. "כלכלת ארה"ב זקוקה לתוכנית פיסקאלית שאפתנית לטווח הקצר-בינוני שתשים דגש על צד ההכנסות". בינתיים, מעריכים בקרן, הגרעון המסחרי בארה"ב יעמוד על 13.5% מהתוצר המקומי הגולמי, ובכך יהווה שיעורו הגדול ביותר מקרב 20 הכלכלות המפותחות והמתעוררות.