בשורה למשקיעי כי"ל: רוביני מעריך שהסחורות יעלו ב-2010

[למדור שוקי עולם] "ככל שהמשבר העולמי עובר מצמיחה שלילית לצמיחה חיובית אנחנו נראה עלייה במחירי הסחורות, בעיקר בשנה הבאה" ■ הנפט טיפס ב-56% מאז תחילת השנה ומחיר הנחושת זינק ב-86%

הכלכלן נוריאל רוביני, שהצליח לחזות את המשבר הפיננסי העולמי, מעריך שמחירי הסחורות יעלו בשנת 2010 כאשר הכלכלה העולמית תעבור ממיתון לצמיחה חיובית. רוביני אמר את הדברים בכנס של כורים וסוחרים שנערך בקלגרי, אוסטרליה.

"ככל שהמשבר העולמי עובר מצמיחה שלילית לצמיחה חיובית אנחנו נראה עלייה במחירי הסחורות, בעיקר בשנה הבאה", אומר רוביני. "קיים פוטנציאל לאור בקצה המנהרה".

את דבריו של רוביני יאהבו בוודאי משקיעי כי"ל , שכן ביצועי המניה קשורים באופן הדוק למחירי האשלג בעולם. מחירי האשלג ירדו בכ-26% השנה (בהתבסס על החוזים שנחתמו באחרונה עם הודו) ופגעו במניות הדשנים בעולם. בענף קיוו להתאוששות ב-2010, אולם בחודשים האחרונים הביעו מספר שחקנים מרכזיים בשוק, ובהם חברת האשלג הגדולה באירופה K+S, כי ההתאוששות במחירי האשלג תגיע רק ב-2011. אם כן, דבריו של רוביני הם בבחינת צפירת הרגעה בעניין זה.

עם זאת, רוביני הדגיש כי "ההתאוששות תהיה איטית והדרגתית", ומעריך שהכלכלה הגלובלית תתכווץ ב-2% השנה ותעבור לצמיחה של 2.3% בשנה הבאה.

רוביני הצטרף לאלן גרינספן, יו"ר ה'פד' לשעבר, וכלכלנים אחרים, שהחלו להצביע על סימנים להתאוששות כלכלית. גרינספן אמר אמש (א') כי "נראה שהמשבר החמור ביותר בארה"ב מזה חמישה עשורים לפחות מתחיל להסתיים ושהכלכלה תציג צמיחה מהירה יותר מאשר מרבית הכלכלנים חוזים".

רוביני אמר ב-23 ביולי שהכלכלה העולמית תתחיל להתאושש לקראת סוף 2009 אך תחזור למיתון ב-2010 ו-2011 כתוצאה מהגירעון התקציבי העמוק של מרבית המדינות המפותחות, ובראשן ארה"ב.

מדד רויטרס/ג'פריס CRB העוקב אחרי המחירים של 19 הסחורות המובילות בעולם עלה ב-12% מאז תחילת השנה. מחיר הנפט טיפס ב-56% ומחיר הנחושת זינק ב-86%.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בספטמבר עולה כעת ב-1.1%, במסחר האלקטרוני, ל-70.18 דולר לחבית, בבורסת הסחורות של ניו יורק.