כאילו לא היה משבר: העושר הפיננסי של הציבור בשיא

כלכלני מיטב בית השקעות: "כל הנכסים הפיננסים שנמחקו לציבור בספטמבר-נובמבר 2008 הוחזרו אליו ואף למעלה מכך" ■ מעריכים כי סך הנכסים של הציבור נכון לסוף יולי, יעמוד על שיא של כ-2.15 טריליון שקל

העושר הפיננסי של הציבור הישראלי נמצא מזה שנים רבות בתהליך של צמיחה, ומדי שנה, מאז שנת 2000 ועד לסוף שנת 2007, צמחו הנכסים הפיננסיים של הציבור בשיעור שנתי מצטבר של 96% - ממוצע של 10% במחירים שוטפים, ובשיעור שנתי ממוצע של כ-8% ריאלי, בניכוי האינפלציה. כך עולה מסקירה שביצעו בבית ההשקעות מיטב.

מהערכה שביצעו כלכלני מיטב עולה, שכאשר יתפרסם בימים הקרובים הנתון לסוף יוני, ועוד יותר, כאשר יתפרסם בתחילת ספטמבר הנתון לסוף יולי 2009, יתברר, שכל העושר הפיננסי שנמחק לציבור בשלושת החודשים הנוראים של ספטמבר-נובמבר 2008 הוחזר אליו ואף למעלה מכך. הערכתם היא, שסך הנכסים הפיננסיים של הציבור נכון לסוף יולי, יעמוד על כ-2.15 טריליון שקל, שיא בהיקף הנכסים הפיננסיים, שהציבור לא החזיק מעולם ברמה הנומינלית, וכדי שנוכל לומר גם ריאלית (בהתחשב באינפלציה) דרושה עלייה נוספת של כ-1%.

מאז נקודת השפל שנרשמה בנובמבר 2008, 1.85 טריליון שקל, ניכרת עלייה רציפה מדי חודש בעושר הפיננסי של הציבור והוא הגיע בסוף מאי 2009 לרמה של 2.064 טריליון שקל, הרחוקה "מרחק נגיעה" של פחות מ-20 מיליארד שקל מהשיא הקודם, או מהמצב שהיה באוגוסט 2008. בינתיים, מאז סוף מאי, חלפו חודשיים ושוקי המניות ואיגרות החוב עשו מהלך לא קטן כלפי מעלה.

הכלכלנים מזכירים, כי שנת 2008 הייתה חריגה במגמה העלייה ארוכת הטווח, ולא במקרה. בשנה זו נפגע העושר הפיננסי של הציבור במידה ניכרת. כל מי שהחזיק במניות, או באיגרות חוב קונצרניות, חש זאת היטב בהודעות של הבנק בו הוא מנהל את תיק ההשקעות שלו.
אבל, גם מי שלא החזיק באופן ישיר במניות או באג"ח קונצרניות, נפגע דרך הירידה בערך ההשקעה שלו בקרנות הנאמנות, או בתעודות הסל. אפילו מי שאין לו כלל תיק השקעות, נפגע מעצם החזקתו בקופת גמל/קרן השתלמות/ביטוח מנהלים/קרן פנסיה, והרי למרביתו של הציבור הישראלי יש חסכון לטווח בינוני או ארוך באמצעות מכשירי השקעה אלה.

אם בסוף 2007 הסתכמו הנכסים הפיננסיים של הציבור הישראלי ב-2 טריליון ו-58 מיליארד שקל, הם הספיקו עוד לעלות לרמת שיא נומינלית של 2.08 טריליון שקל כעבור חודשיים, ולשמור על רמה זו בשלהי אוגוסט 2008.

זה היה רגע לפני הקריסה. שבועיים אחר כך קרס בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ועימו קרסו השווקים הפיננסיים בעולם ובישראל. תוצאות הקריסה ניכרו היטב בנכסיו הפיננסיים של הציבור הישראלי, שירדו בתוך 3 חודשים - מאוגוסט 2008 ועד סוף נובמבר 2008 - בשיעור תלול ביותר של 11% לרמה של 1.85 טריליון שקל. אפילו בשנת 2002, שנת מיתון עמוקה ביותר במשק הישראלי וירידות שערים חדות בשוק המניות ובשוק אג"ח ממשלת ישראל, גדלו הנכסים הפיננסיים שבבעלות הציבור ביותר מ-6%.

עם זאת, ההתאוששות בשוקי המניות ואגרות החוב הקונצרניות בשנת 2009, במיוחד מפברואר, יחד עם מדיניות הריבית הנמוכה-אפסית וההזרמה של בנק ישראל, החזירה את הצבע ללחיי המשקיעים ואת הכסף - לכיסיהם.

העושר הפיננסי של הציבור

מיטב - העושר הפיננסי