בלי מזוז ולדור: אולמרט דורש שימוע בפני שופט בדימוס או גורם חיצוני

טוען כי בנסיבות שנוצרו, היועמ"ש מני מזוז ופרקליט המדינה משה לדור אינם מסוגלים לקיים שימוע אמיתי והוגן ■ לפני כשבועיים הודיעו פרקליטי אולמרט למזוז כי אין בכוונתם להתייצב לשימוע בפרשת ראשונטורס

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מבקש מהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לקיים את השימוע ב-3 הפרשות בהן הואשם בפני שופט בדימוס או בפני כל הרכב חיצוני אחר. זאת, משום שבנסיבות שנוצרו, מזוז ופרקליט המדינה משה לדור אינם מסוגלים לטענתו לקיים שימוע אמיתי והוגן.

לפני כשבועיים הודיעו למזוז פרקליטי אולמרט - עוה"ד אלי זהר, יהודה וינשטיין, נבות תל-צור ורועי בלכר - כי אין בכוונתם להתייצב לשימוע בפרשת ראשונטורס, וזאת נוכח החיפזון של הפרקליטות בהגשת כתב האישום נגד רייצ'ל רז-ריסבי, שהיתה מתאמת קשרי החוץ של אולמרט.

בכתב האישום נקבע כי אולמרט הנחה את מנהלת לשכתו, שולה זקן, ואת רז-ריסבי להשיג במירמה מימון כפול ומשולש לנסיעותיו לחו"ל, תוך הונאת גופים שונים ובהם המדינה.

מזוז השיב לפרקליטים כי הוא מפריד בין הלשון הנחרצת כנגד אולמרט בכתב האישום לבין השימוע שייערך ל, ובו יישמעו טענותיו "בלב פתוח ובנפש חפצה".

אולם, במכתב ששלחו סניגורי אולמרט נאמר כי מדובר בהפרדה מלאכותית שאינה עומדת במבחן ההיגיון והשכל הישר. "לאמיתו של דבר הוגש כנגד אולמרט כתב אישום, בו מצוינת ריסבי-רז כנאשמת", הם טוענים. משקבע היועץ המשפטי בכתב אישום שהוגש לבית המשפט, כי אולמרט נטל כספים במירמה - ייזקק הוא לתעצומות נפש שאינן מצויות בבן-תמותה לשמוע את טענותיו של אולמרט בלב פתוח ובנפש חפצה".

לטענתם, גם פרקליט המדינה לדור העמיד את עצמו "במצב חמור של ניגוד עניינים, בכל הקשור לניהול הליך השימוע בפרשת טלנסקי", בכך שבמכתב ששלח לכלל הפרקליטים בשירות המדינה, נטל אחריות אישית על הליך עדותו המוקדמת של טלנסקי.

פרקליטי אולמרט סבורים כי מאחר שנוצר "הרושם הברור כי הינכם נחושים להגיש נגד אולמרט כתב אישום בכל הפרשות, ומחוייבים בצורה עמוקה לגירסת כתב האישום שהוגש כנגד ריסבי-רז לבית המשפט", ובהתחשב בכך שהפרקליטות רואה בכל הפרשות בהן הוחלט להעמיד לדין את אולמרט (טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות) מכלול אחד - הרי שחוסר הטעם בעריכת שימוע נכון גם ביחס לשתי הפרשות האחרות ולא רק לראשונטורס.

אולם לדבריהם, אין סיבה שאולמרט יוותר על זכות השימוע המוקנית לו, ואין הצדקה לשלול אותה ממנו במיוחד כשבאמתחתו טענות טובות, ולפיכך הם מציעים לערוך את השימוע "בפני דמות אובייקטיבית ונטולת פניות, שתהווה גורם ממליץ בכל הקשור לכתב אישום זה". הם מודעים לתקדימיות הדבר, אך סבורים כי "במקרה שאינו רגיל יש לחרוג גם מהנוהל הרגיל, ולו לשם מראית פני הצדק".