חשיפה תקשורתית של כ-1.18 מיליון שקל ל"שיטת השקשוקה"

יפעת מחקרי מדיה: האחים עופר קיבלו סיקור מאוזן למדי בשבועיים שנבדקו: 42% מסך הסיקור בעניינם היה חיובי, 42% היה בעל אופי שלילי ו-16% היה נייטרלי ■ חשיפה חיובית של כ-422 אלף שקל לערוץ 1 ששידר את הסרט

הסרט "שיטת השקשוקה" של העיתונאי מיקי רוזנטל, ששודר בערוץ 1 ב-28 ביולי, זכה לחשיפה תקשורתית בשווי של כ-1.18 מיליון שקל - כך עולה מבדיקה מיוחדת שערכה יפעת מחקרי מדיה.

הבדיקה כללה 76 כתבות שהתפרסמו בעיתונות בין התאריכים 22 ביולי עד 4 באוגוסט 2009 - שבוע לפני הקרנת הסרט ושבוע לאחר הקרנתו.

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה, מסר כי "ניתוח תחומי סיקור הפרשה מעלה כי רוב הכתבות נסובו סביב הוויכוח בין מיקי רוזנטל והאחים עופר. כ-28% מהסיקור עסק בהמלצות לצפייה בסרט ולביקורת שלאחריו. הרייטינג הגבוה שקיבל הסרט תפס 11% מנפח הסיקור, והצד המשפטי - תביעת הדיבה של האחים עופר נגד רוזנטל - תפס רק 8%".

מבדיקת יפעת עולה כי הדיון הציבורי סביב סרטו של מיקי רוזנטל בשבוע שלפני ההקרנה הביא לחשיפה של הסרט בשווי של כ-470 אלף שקל, ולחשיפה גדולה יותר בשווי של כ-710 אלף שקל בשבוע שלאחר מכן.

מבדיקה מפורטת יותר של סיקור כל אחד מהצדדים בפרשה - רוזנטל לעומת האחים עופר - עולה כי האחים עופר קיבלו סיקור מאוזן למדי בשבועיים שנבדקו: 42% מסך הסיקור בעניינם היה חיובי, 42% היה סיקור בעל אופי שלילי, ו-16% היה נייטרלי. במניין הכתבות החיוביות ניתן למנות את הראיונות האישיים שהעניק עידן עופר לפני שידור הסרט ואת הדיווחים אודות הרייטינג הגבוה לו זכה סרטון התגובה שהפיקה משפחת עופר.

עם זאת, במלחמה על התדמית המנצח הוא רוזנטל: הסיקור החיובי לו זכה העיתונאי עמד על 56% חיובי, 23% שלילי ו-21% נייטרלי. מרבית הסיקור החיובי עסק בחשיבותו הציבורית של הסרט ובאי-כניעתו של רוזנטל ללחצים הרבים שהופעלו עליו.

ואולם, כאשר מתרגמים את הסיקור של כל אחד מהצדדים לשווי כספי - הרי שעל האחים עופר נכתב יותר: שווי הסיקור של האחים עופר בפרשה עמד על כ-847 אלף שקל, לעומת שווי סיקור של כ-650 אלף שקל לרוזנטל. רוזנטל, לעומת זאת, הופיע בתמונות רבות יותר: כ-20 תמונות למיקי רוזנטל לעומת 14 תמונות לעידן עופר ולאחים סמי ויולי עופר.

לעומת "ידיעות אחרונות", שמיעט לסקר את פרשת השקשוקה, "מעריב" היה העיתון היומי המוביל בעיסוק בסרט עם לא פחות מ-975 אינצ'ים לנושא וסיקור אוהד לעמדתם של האחים עופר. עמדה זו באה לידי ביטוי בעיקר בראיון אישי נרחב עם עידן עופר מספר ימים לפני הקרנת הסרט. "הארץ", שהקדיש 611 אינצ'ים לסיקור הפרשה, החזיק בעמדה חיובית יותר כלפי רוזנטל, כפי שעלה מראיון עמו בבוקר ההקרנה ובביקורות חיוביות למחרת.

ערוץ 1, שהסכים לשדר את הסרט השנוי במחלוקת והקדיש ערב שידורים מיוחד לסרט, לסרטון התגובה של משפחת עופר ולדיון באולפן, זכה לחשיפה חיובית של כ-422 אלף שקל.

יעקובי מוסיף: "החלטתם התקשורתית הלא שגרתית של האחים עופר להילחם בסרט ולא לתת לנושא לרדת מסדר היום אמנם משכה אליהם אש, אך מצד שני הפכה את הסיקור למאוזן יותר מבחינתם".

כזכור, הרעש התקשורתי סביב "שיטת השקשוקה", עשה את שלו כשמעל רבע מיליון צופים צפו בערוץ 1 לאורך ערב השידורים המיוחד בנושא "שיטת השקשוקה" .

יחד עם זאת, סרטון התגובה של האחים עופר הצליח לרשום רייטינג גבוה יותר מהסרט עצמו. "שיטת השקשוקה" של מיקי רוזנטל, ששודר בין השעות 20:45-22:15, הניב רייטינג ממוצע של 13.3% בקרב משקי-בית יהודיים ו'פיק' צפייה של 15.5%.

לעומת זאת, סרט התגובה של משפחת עופר, "העובדות דווקא כן חשובות", אשר הוכן והופק על-ידי שי נשר ושודר בסיומו של "שיטת השקשוקה", רשם רייטינג ממוצע של 14.2%, עם 'פיק' של 15.6%.

החלק השלישי של ערב השידור שהוקדש לסרט כלל שיח עיתונאי על "שיטת השקשוקה" ושודר בתום סרט התגובה. השיח רשם רייטינג ממוצע של 12.1%. סיכום ערב השידורים סמוך לחצות רשם רייטינג ממוצע של 9.2% בקרב משקי-בית יהודיים.