הגיוס של כור זכה לביקושי-יתר; של דסק"ש לביקושי-חסר

(עדכון) דסק"ש גייסה מהציבור 377 מיליון שקל מול כוונה לגייס 400 מיליון שקל ■ כור ביקשה להנפיק 200 מיליון שקל - אולם קיבלה התחייבויות בסכום למעלה מכפול רק מהמוסדיים

שתי הנפקות, קבוצת אחזקות אחת. מדובר ב-IDB שבשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת - אשר דיסקונט השקעות (74.5%) וקונצרן כור תעשיות (60.3%, בשרשור) גייסו היום באג"ח כ-721 מיליון שקל. דיסקונט השקעות הרחיבה את סדרה ט' וגייסה 385 מיליון שקל מהציבור. קונצרן כור קיבל התחייבויות ל-344 מיליון שקל מגופים מוסדיים באמצעות הנפקת סדרה חדשה (גם היא ט') - ומחר יגייס מהציבור. הגיוס של דיסקונט השקעות זכה לביקושי חסר (ביקשה לגייס 400 מיליון שקל); זה של כור זכה לביקושי-יתר - והיד עוד נטויה.

זרוע ההשקעות דסק"ש העניקה היום לראשונה מאז המשבר הכלכלי בבורסה התל-אביבית, כתבי אופציה כצ'ופר למשקיעים, לצד אגרות החוב. בעוד שההנפקה של דסק"ש לא לוותה בבטחונות, העניקה החברה 5 כתבי אופציות מסדרה 2 לכל 1,000 אגרות חוב שנקנו בשוק הראשוני. את כתבי האופציות (2 מיליון בסך הכל) ניתן לממש (ביחס של כתב אופציה אחד לכל מניה בודדת) עד ה-5 בנובמבר בתוספת מימוש של 96 שקל למניה - מחיר הגבוה ב-7.3% משער הנעילה של המניה היום בבורסה בתל-אביב.

דסק"ש, המחזיקה, בין היתר, ב-62.7% ממניות כור , ביקשה לגייס כאמור 400 מיליון שקל ברוטו באגרות לא-צמודות הנושאות ריבית קבועה בשיעור 6.7% לשנה (398.3 מיליון שקל נטו). אם ימומשו כל כתבי האופציה, תקבל החברה כ-181 מיליון שקל נוספים.

ביקושי-יתר לאג"ח צמודות קרדיט-סוויס

קונצרן כור תעשיות הנפיק היום (ד') אג"ח עם טוויסט משל עצמן - אג"ח הצמודות לקרדיט סוויס . ליתר דיוק, מדובר בהצמדה חלקית, שכן האגרות בסדרה ט' המעניקות 10% משיעור עליית מניית קרדיט סוויס בבורסה בניו-יורק (סימול: CS), שתשולם פעמיים בשנה. בשלב המוסדי (הציבורי יתקיים מחר) קיבל כור ביקושים ל-415 מיליון שקל בעוד הוא ביקש לגייס 200 מיליון שקל - ונעתר לקבלת התחייבויות בהיקף 344 מיליון שקל מגופים מוסדיים.

ההתחייבויות התקבלו בריבית שנתית בשיעור קבוע של 6.7% לשנה. המכרז טרם הסתיים, כך שהתוצאות הסופיות של היקף ההנפקה וריבית הגיוס (לא יותר מ-6.85% לשנה) יקבעו לאחר סיום השלב המוסדי מחר (ה'). ההנפקה הובלה בידי תשלובת חתמים הכוללת את כלל פיננסים חיתום, לאומי פרטנרס חתמים, לידר שוקי הון, רוסאריו שרותי חיתום ואפריקה חיתום.

סדרה ט' תיפרע ב-5 תשלומים שנתיים שווים החל ב-15 במארס 2011. מח"מ האיגרת (משך החיים הממוצע עד להחזר ההשקעה במלואו הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו) עומד על 3.3 שנים ברוטו.

בשבוע שעבר אישררה חברת דירוג האשראי S&P מעלות את הדירוג "+A" לכושר הפירעון של הקונצרן בתחזית "יציבה". זוהי הדרגה השישית, והראשונה בדירוגים המיוחסים לרמת השקעה בינונית-גבוהה. דירוג זה שווה-ערך לרמת "B" או "BB" בסולם הדירוג העולמי. הדירוג רלוונטי להנפקה בהיקף מירבי של 1.5 מיליארד שקל, כמו בדירוג של חברת דירוג האשראי המקבילה - מידרוג. זו דירגה את כושר הפירעון של הקונצרן ב-"A1", דירוג מקביל לזה של S&P מעלות (ושווה-ערך ל-"Ba2" ברמה העולמית).

בשבועות האחרונים רבות מהחברות הגדולות והמוכרות בקבוצת IDB גייסו אג"ח; החל בגב ים (שפרסמה דו"חות רבעוניים אתמול), דרך סלקום , שופרסל , IDB פיתוח (שהפכה פרטית) ודיסקונט השקעות . האחרונה העניקה למשקיעים הטבה בדמות כתבי אופציות. הסכום המצרפי של הגיוסים בקבוצה נאמד במיליארדי שקלים.

שוב מממשים בקרדיט סוויס

הקונצרן, הנמנה עם קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת, מימש מניות נוספות בבנק השוויצרי; מתחילת השבוע מכר הקונצרן מיליון מניות, כולל הבוקר. המכירות צפויות להניב רווח הון נוסף של 32 מיליון שקל ברבעון השלישי.

עד כה השקיע הקונצרן 4.64 מיליארד שקל ברכישת מניות קרדיט סוויס, אולם מהלך ההשקעה לא היה רציף וגזר מימושים רבים - ורווח בצידם. נכון להיום, מחזיק כור בכ-29.28 מיליון מניות של הבנק, המקנות לו אחזקה של 2.47%. טרם המימושים עמדה האחזקה על 2.56% ובשיאה על 3.4%. שווי האחזקה הנוכחית עומד על 5.57 מיליארד שקל.

ביום ראשון אישרה מועצת המנהלים של כור תעשיות את הגדלת מסגרת ההשקעה בבנק השוויצרי ל-6 מיליארד שקל, גידול של 20% - הן ממקורותיו העצמיים והן מקווי אשראי בנקאיים. הרווח המצרפי בשנה וקצת שחלפו מאז החלה ההשקעה נאמד בכ-2.24 מיליארד שקל, 1.45 מיליארד שקל מתוכם ייזקפו לזכות הדו"חות הכספיים שיפורסמו לקראת סוף החודש ו-55 מיליון שקל ברבעון השלישי.

בכל הנוגע לאותם קווי-אשראי בנקאיים, נציין כי בנק ההשקעות מורגן סטנלי הכפיל במארס האחרון את מסגרת האשראי Non-Recourse (אשראי המבוטח בשיעבוד המניות שהוא משמש לצורך רכישתן) של הקונצרן המיועדת לרכישת מניות קרדיט סוויס. הסכום החדש, 330 מיליון פרנק שוויצרי, בנוי משני קווי אשראי בסכום זהה; הראשון, התקבע על הסכום שנוצל ביוני (נכון לסוף מארס - 77 מיליון פר"ש). השני - יתקבע בחודש הבא. בסך הכל, נכון ל-13 ביולי ניצל הקונצרן 186 מיליון פר"ש במסגרת זו. הריבית על ההלוואה משתנה לפני ריבית ה-LIBOR, הריבית על אשראי נקוב במט"ח (פרנק שוויצרי, במקרה שלנו) בשוק הכספים בלונדון לתקופות של חודש ובתוספת מרווח של 2.75%-4%, בהתאם ליחס בין ניצול המסגרת והיקף האחזקה בקרדיט סוויס. לפני הצהריים נקבע שיעור ריבית LIBOR זה על 0.35667% בלונדון.

מסגרת Non Recourse נוספת ובאותו סכום (330 מיליון פרנק שוויצרי) קיבל כור בתאריך הנ"ל מסיטיגרופ למשך 3 שנים. כור פרעה לטובת בנק ההשקעות גולדמן זאקס את מסגרת האשראי בתנאי Recourse במאי (יתרתה לסוף מארס: 214 מיליון פר"ש).הקונצרן מחזיק גם ב-0.25% מרשת השיווק הצרפתית Carrefour בהשקעה של 284 מיליון שקל, מתוך מסגרת השקעה מאושרת של 3.5 מיליארד שקל, הכוללת הסכם הבנות להצקאת קו אשראי Recourse מהבנק הבריטי/הונג-קונגי HSBC בהיקף של כ-300 מיליון אירו.

לא ישקיע ב-DTH הרומנית

נתח השליטה המרכזי של הקונצרן הוא במכתשים אגן (41.5% מהון המניות ו-41.9% מזכויות ההצבעה), מה שגוזר לו אחזקה בשווי 3.51 מיליארד שקל. חברת האגרו-כימיה פרסמה בתחילת השבוע אזהרת רווח, לפיה היא צפויה לסיים את הרבעון השני ברווח קטן בלבד; זאת, בשל הפרשה של 15 מיליון דולר לטיפול באירוע מחיקת המלאי שנאסר על החברה לשווק בברזיל בגלל בעיות רישוי - ובעיקר בשל חולשה בענף החקלאות.

הבוקר פורסם באחדים מכלי התקשורת שקונצרן כור מתכוונת להשקיע בחברת הלווין הרומנית DTH, ספקית שירותי לווין ברומניה שבכעשירית ממנה (10.04%) מחזיקה גלובליקום טרייד (לשעבר "מילומור סחר") - חברה שבשליטת שבשליטת אמנון סלע ואייזיק וולדמן. ב-DTH משקיעים גם אלרן השקעות של דורי וגדי דנקנר (האחרון הוא אחיו של היו"ר לשעבר של בנק הפועלים , דני דנקנר) וליוורמור השקעות שבשליטת נועם לניר. בקונצרן הכחישו את הכוונה להשקיע בחברה הרומנית, למרות שבגלובליקום אישרו באופן כללי קיום מגעים עם שותפים פוטנציאלים.

[לאתר האג"ח]