יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות: "אם הייתי בעלי המפעל אולי גם אני הייתי מעביר הייצור לסין - זה חצי מחיר"

(עדכון) - בעלי מפעל "תדיראן קרייר" בוחנים העברתו לחו"ל - מה שישלח הביתה 200 מהעובדים ■ זאב ליברמן: "לצערי 70%-80% עברו את גיל 50, ולא פשוט לומר לטכנאי או להנדסאי בגיל הזה לעבוד כמאבטח או כמוכר בחנות. מעריך בצער שרק בודדים ימצאו את המשך דרכם בשוק העבודה"

ענקית הקירור והמזגנים האמריקנית "קרייר" סגרה בשנים האחרונות כ-40 מפעלים ברחבי העולם והעתיקה כמעט את כל הייצור לסין. למהלך הגלובלי הזה יש גם משמעות מקומית והרסנית עבור 200 משפחות באזור עפולה: המפעל הבא שעלול להיסגר בסוף השנה הוא "תדיראן-קרייר" שבניהול דני גולדשטיין, ולשלוח את כל עובדי הייצור הביתה. מחברת תדיראן-קרייר נמסר בתגובה: "אנו בוחנים מספר חלופות ביחס לפעילות הייצור. עדיין לא התקבלה כל החלטה פורמלית בנושא. כל החלטה שתתקבל, תתבצע בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים תוך דאגה לעובדים ולעתידם". המילים נועדו להרגיע, אבל המהלכים של קרייר בעולם מדברים בעד עצמם.

מרבית עובדי הייצור של הזרוע הישראלית עברו כבר את גיל 50, כך שהסיכוי שלהם למצוא עבודה במיוחד באזור הצפון ועל רקע המשבר הכלכלי, נמוך מאוד. מדובר כאמור ב-200 מתוך סך 350 עובדי תדיראן-קרייר שחלקם עובדים בשירות ובשיווק ובתחומי הסחר של החברה, ועתידם המקצועי של אלה אינו מוטל על בלימה.

עובדי הייצור של המפעל אמנם מאורגנים בהסתדרות, אולם זה לא יעזור להם כנגד המהלך. מלבד פיצויים מוגדלים (עד 215% לפי ותק), ההסתדרות לא באמת יכולה למנוע מחברה אמריקנית לסגור מפעל בארץ. "אי אפשר להילחם בגלובליזציה בכלים של יחסי עבודה", אמרו היום ל"גלובס" בארגון. "בגלובליזציה צריך להילחם באמצעות חינוך, השקעה בהכשרות מקצועיות ופיתוח הפריפריה. אנחנו לא יכולים להתחרות בסינים בכל מה שקשור לייצור של מפעלי לואו-טק, ולכן המדינה חייבת לגבש מדיניות ברורה לצמצום הפערים בין פריפריה למרכז", הוסיפו בהסתדרות.

עוד נציין כי מתוך 350 העובדים במפעל מועסקים 200 עובדים בהסכם קיבוצי, ו-150 בחוזים אישיים. האחרונים לא יזכו לפיצוי מוגדל.

גם זאב ליברמן, יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות, מבהיר כי אין יותר מדי על מה להילחם: "לומר לך את האמת, אם אני הייתי הבעלים אולי גם אני הייתי מעביר את הייצור לסין למרות שהמפעל עדיין רווחי. הרי זה עולה שם חצי מחיר, וזה אומר הרבה יותר מיליונים ברווח. לצערי זהו מפעל המזגנים האחרון שמייצר בישראל, וכמו שהטקסטיל בארץ נגמר כך גם הענף הזה". לדברי ליברמן, ההסתדרות מנהלת כעת מגעים עם הנהלת החברה, בניסיון לשפר עוד יותר את תנאי הפיצויים של העובדים.

אחת הדרכים שנבחנות כעת היא להוציא חלק מהעובדים לפנסיה מוקדמת. "אנחנו לא מרימים ידיים ונעשה כל מאמץ לעזור לעובדים. לצערי 70%-80% מהם כבר עברו את גיל 50, וזה לא פשוט לומר לטכנאי או להנדסאי בגיל הזה לעבוד כמאבטח או כמוכר בחנות. אני מעריך בצער שרק בודדים ימצאו את המשך דרכם בשוק העבודה".

תעשייה במשבר

מפעל תדיראן קרייר הוא אחד משני מפעלי המזגנים הגדולים בארץ לשימוש ביתי, לצד אלקטרה. ישנם מפעלי מזגנים נוספים בארץ, כמו מפעל פרג שבירושלים וחברת יוניק שבאזור השרון אולם הם פועלים בעיקר בתחום של מזגנים לשימושים תעשייתיים.

לדברי יהודה היימן מנהל איגוד מתכת וחשמל בהתאחדות התעשיינים תדיראן קרייר מייצאת כשליש מהייצור שלה למערב אירופה ונחשבת למפעל יעיל. אולם, דווקא עניין זה עומד לה לרועץ מאז היחלשות הדולר. תדיראן למעשה מייצאת במחירי הפסד, שכן מדינות רבות - ומדינות ארה"ב בראשן - מגינות בתוקף על ייצור מקומי, ועניין זה לצד היחלשות הדולר פוגעים קשות ביצואניות ישראליות.

היימן מציין כי באירופה ובכלל בעולם יש ירידה של 50% בצריכת המזגנים בגלל המשבר הכלכלי. "גם אם אנשים תכננו להחליף מזגנים הם לא עשו את זה כי זה נחשב למוצר של מותרות. אלה לא מים לשתייה", מסביר היימן.

בתוך התנאים הקשים האלה קשה לחברה יצרנית ויצואנית מסוגה של תדיראן להחזיק את הראש מעל המים.

"היום נוצר מצב שהיבואנים מרוויחים מאוד והיצואנים מפסידים מאוד. קשה מאוד למפעלי תעשייה שמסתמכים על יצוא לחיות היום", מדגיש משה כהן, יו"ר ענף המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים.

רבים מאמינים כי השיפור האחרון בדולר הוא מצב זמני, ולכן תעשיינים רבים מתלבטים אם להישאר בייצור או לעבור לייבוא. ולגבי העתקת הייצור לסין, היימן מעלה נקודה שחשוב לשקול - "יש בכך סכנה גדולה, שכן מפעלים רבים שהעבירו את התוצרת שלהם לסין מצאו בתוך זמן קצר מאוד את הסינים מתחרים בהם בהעתקות. זו נהייתה אימפריה של העתקות", מזהיר היימן.