האוצר מייקר ביטוחי החובה ב"פול"; מוזיל לאופנוענים זהירים

כך עולה מטיוטת חוזר שהוציא המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, בנוגע לתעריפי הביטוח השיורי ב"פול" לפוליסות החדשות שימכרו בביטוח השיורי החל מנובמבר הקרוב

משרד האוצר ייקר החל מנובמבר השנה את תעריפי הביטוח חובה לאופנועים ב"פול" בכ-16% בממוצע ואת תעריפי הבסיס לביטוח חובה לרכב פרטי אחר ב"פול" בכ-8% ל-2,900 שקל לשנה לעומת 2,685 שקל בתעריפי נובמבר 2008.

כך עולה מטיוטת חוזר שהוציא המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, בנוגע לתעריפי הביטוח השיורי ב"פול" לפוליסות החדשות שימכרו בביטוח השיורי החל מנובמבר הקרוב.

עם זאת, ההתייקרות בתעריפי הבסיס לביטוח חובה של האופנוענים לא תחול על כל הנהגים ויהיו כאלו שדווקא יזכו להוזלה ניכרת בתעריפי הביטוח חובה שלהם. בנוסף להוזלה של כ-11% לנהגי אופנועים בעת רכישת פוליסה הכוללת השתתפות עצמית (שהוחל בה לפני שנה), החל מנובמבר הקרוב נהגי אופנועים מבוגרים בעלי וותק נהיגה רב וללא היסטוריית תאונות והרשעות ישלמו פרמיות נמוכות בשיעור של כ-50% בביטוח החובה שלהם, ביחס לנהגי אופנועים צעירים ובעלי ותק נהיגה נמוך עם היסטוריית תאונות והרשעות.

איפיון הנהגים המבוטחים כזהירים או כמסוכנים ייעשה באמצעות היסטוריית ההרשעות של המבוטח (קיום הרשעות ייקר את התעריף), וותק הנהיגה שלו (ותק נהיגה רב יוזיל את התעריף), היסטוריית התאונות שלו, גיל הנהג (ככל שצעירים יותר משלמים יותר) ומינו. באוצר מציינים היום כי השינוי הממוצע של התעריפים יעמוד על כ-12%. בתעריפים לנובמבר 2008 לא היו הנחות לוותק נהיגה, שיינתנו החל מנובמבר השנה, וההנחות על גיל הנהג היו בשיעור נמוך יותר, כשמנגד המקדמים לייקור הפרמיה היו בשיעור נמוך יותר אשתקד ביחס למוצע כיום.

תעריף הבסיס לביטוח חובה לאופנוע בבעלות פרטית עד 50 סמ"ק עלה מ-2,086 שקל בנובמבר 2008 ל-2,336 שקל השנה, תעריף הבסיס לאופנועים עד 250 סמ"ק עלה ל-3,539 שקל מ-3,160 שקל אשתקד, ולאופנועים בעלי מנוע בנפח גדול יותר עלה תעריף הבסיס ל-4,658 שקל מ-3,882 שקל אשתקד.

כיום מבוטחים נהגי האופנועים, בפועל, באמצעות ה"פול", שותפות של כל חברות הביטוח העוסקות בביטוח רכב חובה, שמבטח בביטוח חובה אופנועים, אוטובוסים, מוניות ונהגים "בעייתיים" שחברות הביטוח לא מוכנות לבטח. הפול מפסיד דרך קבע, ועיקר הפסדיו נובעים מביטוחי האופנועים. את ההפסדים מכסות חברות הביטוח הרגילות, באמצעות גבייה נוספת ממבוטחי החובה הרגילים.

"כיום, נהגי אופנועים משלמים פרמיה שמכסה בממוצע כ-65% מתעריף הסיכון הגלום בביטוחם, ואת הגירעון שנוצר אצל חברות הביטוח בשל כך מסבסדים נהגי שאר כלי הרכב באמצעות ייקור הפרמיות שלהם בשיעור של כ-4%", אומרים באוצר ומציינים כי "גם לאחר העדכון הנוכחי פרמיות הביטוח לאופנועים בפול נמוכות מתעריפי הסיכון, ונהגי האופנועים ישלמו פרמיה שתכסה בממוצע רק כ-70% מתעריף הסיכון".

ייקור הפרמיות של שאר כלי הרכב המבוטחים בפול, מעבר לאופנועים נעשה בהתאם להמלצת ISO, מפעיל מאגר המידע, וזאת בשל הגידול בעלות התביעות בענף רכב חובה, אשר חלק ניכר ממנה נובע מפסיקת השנים האבודות בשנים האחרונות. עוד נציין שביחס לשנה שעברה פחתו הדמים שישלמו מבוטחי ה"פול" ביחס לתעריפי אשתקד מעבר לדמי הביטוח נטו משיעור של כ-9% אשתקד לכ-8% עתה.