הבנק של תשובה: הפניקס דוחה לדלק נדל"ן פירעון של 40 מיליון שקל

בדלק נדל"ן מצפים כי הבעיה התזרימית תיפתר לכשיתקבל הדיבידנד מחברה הנכדה, DGRE

חברת הפניקס ביטוח , שנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, נחלצת לעזרתה של החברה האחות דלק נדל"ן, שבבעלות תשובה, שנקלעה לבעיה תזרימית, ודוחה בעד חצי שנה את כל החזרי ההלוואות שהעמידה לדלק נדל"ן, מאוגוסט הקרוב לפברואר 2010. מדובר בתשלום של כ-40 מיליון שקל בגין שלוש הלוואות שהועמדו מאז 2004. בדלק נדל"ן מצפים כי הבעיה התזרימית תיפתר לכשיתקבל הדיבידנד מחברה הנכדה, DGRE.

עבור דחיית מועד התשלום תקבל הפניקס תוספת של 2.5% לריבית. הריבית תהיה כעת כ-9% צמודה למדד. במקביל, חיזקה דלק נדל"ן, שלפני כשלושה חודשים הוצאה מקבוצת דלק ועברה לשליטתו הפרטית של יצחק תשובה, את הביטחונות שהעמידה לטובת הפניקס כנגד שלוש ההלוואות, וזאת כתמורה נוספת לדחיית מועד התשלום.

"התאמה טכנית"

איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן הצפוי לסיים את תפקידו תוך שבועות ספורים, אמר היום ל"גלובס", כי "הסיכום עם הפניקס על התאמת פירעונות בסך 40 מיליון שקל בשישה חודשים, הינו טכני ולא מהותי. הוא נועד להתאים מקורות לשימושי החברה. דלק נדל"ן עמדה ועומדת בכל חובותיה".

לגבי חלק מהתשלומים הנדחים כבר ניתנה אורכה של מספר ימים על ידי הפניקס, וזאת עד להסדרת השינוי בתנאי ההלוואות. השינוי יועמד לאישור האסיפה הכללית של הפניקס, מכיוון שמדובר בעסקת בעלי עניין.

דלק נדל"ן שיעבדה לטובת הפניקס את אחזקותיה בחברת ויתניה (50%), שלפי מעריך חיצוני שוות כ-235 מיליון שקל, וכן שני מגרשים המיועדים לבניית מרכזים מסחריים, ברעננה ובכפר-סבא. השעבוד על מניות ויתניה ישוחררו לאחר פירעון התשלומים הנדחים והתשלומים באוגוסט 2010 (כ-80 מיליון שקל, קרן וריבית), ואילו השעבוד על שתי הקרקעות יישאר עד תום מועדי ההלוואות.

מדו"חות הפניקס ל-2008 עולה כי החברה העמידה שלוש הלוואות לדלק נדל"ן בהיקף כולל של כ-225 מיליון שקל (ראו טבלה), שתיים מהן ניתנו ב-2004. ההלוואה השלישית היא מ-2008, ובניגוד לקודמותיה היא ניתנה לדלק נדל"ן לאחר שהפניקס עברה לשליטת קבוצת דלק.

עוד עולה מדו"חותיה הכספיים ל-2008, כי הפניקס הפרישה כנגד ההלוואות הללו סך של 7.5 מיליון שקל לחובות מסופקים. לפי שעה, ההתייחסות החשבונאית בהפניקס להפרשה זו לא השתנתה, כשההפרשה עודה קיימת ולא נעשה ריקוברי. *

רוז'נסקי: "הסיכום עם הפניקס על התאמת פירעונות, הינו טכני בלבד ולא מהותי, ונועד להתאים מקורות לשימושי החברה. דלק נדל"ן עמדה ועומדת בכל חובותיה כתמיד"

11