העסקים של אילן בן-דב

מתקשורת ועד פיננסים - ההתחלה היתה בגיל 17 כששיווק צעצועים לבריכות שחייה

אילן בן-דב החל את דרכו בעסקים כבר בגיל 17, כבעל זיכיון להפעלת מכונות משחקים בבריכה. מאוחר יותר עסק בייבוא משחקים אלקטורניים, ובשנת 1991 הקים את חברת סאני. כעבור שנתיים, בתקופת הבועה בבורסה, גייסה סאני בבורסה בתל-אביב 20 מיליון שקל. אולם בעוד חברות רבות שהונפקו בתקופת הבועה נעלמו, סאני לא רק שרדה - היא הפכה בהמשך לאחת מיצרניות המזומנים הבולטות בבורסה.

הפריצה הגדולה של בן-דב היתה בשנת 1999, כשקיבל את הזיכיון לייבוא טלפונים סלולריים של סמסונג. בזכות הזיכיון עם סמסונג הפך בן-דב את סאני ליבואנית הטלפונים הסלולריים המובילה בישראל. בזכות ההצלחה הזו יושבת היום סאני על קופת מזומנים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. כיום נסחרת סאני לפי שווי שוק של 550 מיליון שקל.

לפני כשנה ביצע בן-דב ארגון מחדש במבנה אחזקות החברה ומכר את פעילות הייבוא של מכשירי סמסונג לחברת סקיילקס, שהיא החברה הבת של סאני. סקיילקס, שיושבת על קופת מזומנים של יותר מחצי מיליארד שקל, היא גם החברה שבאמצעותה מתמודד בן-דב על רכישת פרטנר. מלבד ייבוא מכשירי סמסונג, סאני פעילה גם בתחום האינטרנט. החברה היא בעלת השליטה בחברת האינטרנט תפוז אנשים, אשר נסחרת לפי שווי שוק של 40 מיליון שקל.

מלבד תחום התקשורת, לבן-דב יש גם חיבה לפיננסים. לאורך השנים ביצע בן-דב לא מעט השקעות פיננסיות, וסאני הפכה לבעל עניין במספר חברות, וביניהן סאיטקס וקבוצת אי.די.בי.

לפני מספר שנים החליט בן-דב להרחיב את הפעילות הפיננסית. בן-דב הקים את חברת טאו תשואות, שביצעה השקעות ממונפות במניות שונות בבורסה. ההשקעות בוצעו בתקופת הגאות, ועם פרוץ המשבר בשווקים, לפני כשנה וחצי, ספגה טאו מכה קשה. החברה רשמה הפסדים כבדים בעקבות התרסקות המניות בבורסה ונכנסה לגרעון בהון העצמי.

בן-דב נחלץ לסייע לחברה, בין היתר באמצעות עסקת בעלי עניין למכירת האחזקות של טאו בסקיילקס לסאני. בעקבות הסיוע והתייצבות השווקים, מצבה של טאו היום טוב יותר, אולם הוא עדיין אינו מזהיר במיוחד. אחת מסדרות האג"ח של טאו נסחרות לפי תשואה של 37%, דבר המשקף את חשש המשקיעים מיכולת החברה לעמוד בתשלומי החוב למשקיעים.

44