הערכות: מדד חודש יולי יעלה ב-0.7%-1%

מדד זה, אשר יתפרסם מחר, יושפע בעיקר מהעלאת המע''מ בשיעור של 1%, אשר נכנסה לתוקף ב-1 ביולי

מדד המחירים לצרכן ירשום ביולי עלייה בשיעור שנע בין 0.7% לבין 1%, זאת בעיקר עקב העלאת המסים העקיפים, כך עולה מהערכות החזאים בשוק ההון. כאמור, מדד זה, אשר יתפרסם ביום שישי, יושפע בעיקר מהעלאת המע''מ בשיעור של 1%, אשר נכנסה לתוקף ב-1 ביולי. לפי הקונסנזוס, העלאה זו צפויה לתרום 0.4% מסך המדד (כמחצית מהעלייה).

כמו כן, יושפע מדד יולי מהמס שהוטל על צריכה עודפת במים (היטל הבצורת) שנכנס לתוקף באמצע החודש הנסקר. עם זאת, מציינים האנליסטים כי רוב הרשויות עדיין לא החלו בגביית מס הבצורת בשל סיבות טכניות וביורוקרטיות ולא ברור עדיין אם עליית המחירים תשפיע על מדד יולי. סעיף זה, אם יבוצע החודש, צפוי לתרום 0.2% למדד יולי, אחרת תורגש ההעלאה במחירי המים באוגוסט.

תחזית שברירית

רוב הכלכלנים מזהירים כי תחזית מדד יולי שברירית במיוחד ויש להתכונן להפתעות. "מעבר לבעיה הקבועה עם סעיף הדיור, המודלים שלנו לא יודעים לחשב עלייה חד-פעמית במע''מ או העלאה חד-פעמית במחירי המים ולכן כל אחד נאלץ לבצע את העדכונים בעצמו. אנו הזהרנו שייתכנו הפתעות, כמובן, כלפי מעלה", מסבירה איילת ניר, כלכלנית ראשית של אי.בי.אי.

מעבר לכך, צפויה עלייה חדה במחירי הפירות והירקות מעבר לעונתיות הרגילה. בנוסף, צפויה עלייה משמעותית בסעיף הדיור (בכ-2%), למרות ייסוף שער השקל מול הדולר בתקופת הסקר. מנגד ישפיעו הירידה במחירי ההלבשה וההנעלה בשיעור חד (כ-6.5%) עם תחילת מכירות סוף עונת הקיץ, הוזלת תעריפי החשמל ב-5.2% בחודש שעבר וההפחתה במחירי החלב.

פספוס יעד האינפלציה

עוד עולה מסקירת החזאים כי רובם סבור שגם בשנת 2009 נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יפספס את יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%) שכן האינפלציה בשנה הנוכחית צפויה, לפי התחזיות המעודכנות, להסתכם בשיעור שנע בין 3.2% ל-3.9%, מעל הגבול העליון של היעד. הנתון מפתיע במיוחד, לאור העובדה שרוב הכלכלנים הבכירים בשוק ההון סברו כי שנת 2009 תהיה שנה עם דפלציה לנוכח המיתון שפוקד את המשק.