בן-אליעזר וברוש פועלים למתן דמי אבטלה גם לעצמאים

כיום ישנה מחלוקת בין העצמאיים, שדורשים להפריש בתמורה 0.25% לביטוח לאומי, לבין האוצר, שדורש הפרשה של 1.25% ■ בן-אליעזר: "הנושא העיקרי שמעסיק אותי בימים אלה הוא עצירת גל הפיטורים והרחבת אפשרויות התעסוקה במשק"

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, הודיעו היום (א') כי בכוונתם להוביל יחד הצעת חוק שתאפשר לראשונה לעצמאיים לקבל דמי אבטלה, במקרה של פשיטת רגל.

יצוין, כי הצעת חוק בעניין הוגשה כבר בכנסת הקודמת על ידי ח"כ סטס מיסז'ניקוב וחכ"ים נוספים מישראל ביתנו, אולם היא נתקלה בהתנגדות של משרד האוצר.

זכאותם של העצמאיים לדמי אבטלה זוכה לקונצנזוס רחב הן בכנסת והן בממשלה, אולם לפי שעה קיימת מחלוקת אקוטית בין ארגוני העצמאיים לאוצר. אגף התקציבים באוצר דורש כי העצמאיים יפרישו 1.25% מהכנסתם לטובת ענף אבטלה במוסד לביטוח לאומי כדי שיהיו זכאים לדמי אבטלה, זאת בעוד ששכירים מפרישים 0.1%-0.2% בלבד מהשכר. עמדת האוצר אף נוקשה כיום יותר מבעבר, לאור העובדה כי רק בשנה שעברה דרשו אנשי המשרד כי העצמאיים יפרישו 1.15%.

נשיא לשכת העצמאיים (לה"ב), עו"ד יהודה טלמון, טוען בעקביות כי העצמאיים לא צריכים לשלם יותר מ-0.25%. טלמון מסביר כי הפרשה זו מספיקה בדיוק כדי להביא את ענף האבטלה בביטוח הלאומי לאיזון תקציבי, כאשר כל גבייה מעבר לכך היא מס נוסף לכל דבר על חשבונם של העצמאיים. במוסד לביטוח לאומי, אגב, מוכנים להסתפק בהפרשה של 0.8% מצד העצמאיים.

לשרגא ברוש יש אינטרס גדול מאוד להביא לפתרון הסוגיה, שכן טלמון וציבור העצמאיים מנהלים לאחרונה מאבק נגד העלאת תקרת המס השולי שגובה הביטוח הלאומי. העלאה זו התקבלה כהוראת שעה במסגרת עסקת החבילה במשק עליה חתום ברוש. טלמון, על פי הערכות, צפוי להתרצות בעניין רק אם יקבל בתמורה את מבוקשו בנושא דמי האבטלה.

בפגישה שקיים בסוף השבוע השר בן אליעזר יחד עם נשיאי לשכת התיאום של המעסיקים, החמיא השר לברוש: "אני בהחלט שמח על שיתוף הפעולה בין המשרד לבין התאחדות התעשיינים במאבק שלנו באבטלה, והרבה מהתודות מגיעות לשרגא ברוש על ההירתמות שלו למען יצירת מקומות עבודה חדשים ולמען המחקר והפיתוח הישראלי".

בן אליעזר ציין כי נושא התעסוקה נמצא בראש מעיניו: "הנושא העיקרי שמעסיק אותי בימים אלו הוא עצירת גל הפיטורים והרחבת אפשרויות התעסוקה במשק. המשרד פועל באמצעות כלל הכלים שיש לו, וזה הנושא שמעסיק אותי מבוקר עד לילה". בן אליעזר ציין עוד כי חינוך טכנולוגי הוא חלק מיעדיו במשרד, וכי אגף ההכשרות המקצועיות במשרד פועל בכיוון זה. לדבריו, חינוך טכנולוגי ישרת את התעשייה ויסייע לה.