קופ"ח כללית תפצה ב-28 אלף שקל בת 3 שקיבלה תרופה שגויה

הפעוטה קיבלה תרופה לשימוש חיצוני במקום סירופ לבליעה - ומיד לאחר מכן הקיאה, חום גופה עלה והיא סבלה מרעידות ■ ביהמ"ש: "רוקח חב חובת זהירות מוגברת כלפי הציבור שאינו אמור להיות בקי בתרופות ובמרשמים"

בית משפט השלום בקריית-גת חייב את שירותי בריאות כללית ורוקחת שהעסיקה, לפצות בכ-28 אלף שקל קטינה לה הנפיקו תרופה שגויה, על הכאב וסבל שנגרמו לה ועל הפגיעה באוטונומיה שלה.

האם ניגשה לבית-המרקחת עם מרשם לסירופ מסוג BRICALIN ELIXIR. כעבור מספר שעות נתנה את התרופה לבתה - ובתוך מספר דקות זו החלה להקיא, חום גופה עלה והיא סבלה מרעידות.

בדיעבד התברר כי הרוקחת מסרה לאם SOL BRICALIN, המיועדת לשימוש חיצוני בלבד כתמיסה לאינהלציה, במקום BRICALIN ELIXIR, שהוא סירופ לשתייה. הכללית טענה כי מדובר בטעות אנוש בלבד.

חובת זהירות

השופט איל באומגרט קבע כי "רוקח חב חובת זהירות מוגברת כלפי הציבור שאינו בקי ואינו אמור להיות בקי בתרופות ובמרשמים. הציבור הרחב שם יהבו על הרוקח שינפק לו תרופה נכונה בדיוק כפי שנרשם על-ידי הרופא המטפל ולא יסטה ימין או שמאל".

השופט דחה את טענת הכללית כי יש להטיל אשם תורם על האם משום שכבר קנתה בעבר תרופה זו לבתה, ולפיכך אמורה היתה לשים לב שקיבלה תרופה אחרת. "אם הקטינה הינה אישה קשת-יום שסמכה - ובדין סמכה - על הנתבעת כי זו תנפק לה את התרופה הנכונה", נקבע.

בית המשפט פסק 15 אלף שקל פיצוי בגין כאב וסבל "שנגרמו לקטינה שהיתה אז כבת שלוש, שנאלצה לחוות חוויות כה טראומטיות, שבקצת זהירות ניתן היה וצריך היה למנוע אותן".

כן פסק פיצוי בסך 10,000 שקל בגין הפגיעה באוטונומיה של הקטינה, נוכח הפרת חוק זכויות החולה בנוגע להסכמה מדעת. השופט באומגרט ציין כי אין מחלוקת שהאם "לא קיבלה הסבר על כך, ובוודאי שלא היתה מסכימה לקבלת תרופה שגויה ואף לא היתה מטפלת בה בבתה הקטינה". לדבריו, הפגיעה באוטונומיה היא חמורה, שכן ניתנה תרופה לשימוש חיצוני במקום תרופה לבליעה.

לאם נפסקו 1,600 שקל כפיצוי בגין הפסד השתכרות וכן הוצאות משפט ו-20% שכר-טרחת עורך דין.

התובעות יוצגו על-ידי עו"ד שמואל מאיר, והכללית יוצגה על-ידי עו"ד יחיאל כץ. (ת.א. 1776/06).