אובמה קורא למדינות ערב ולפלסטינים לעשות מחוות לישראל

אובמה בפגישה עם נשיא מצרים מובארק: מרוצה מ"תזוזה בכיוון הנכון" של ישראל ■ מובארק לחץ על אובמה: דחוף את ישראל לשיחות המעמד הסופי לקראת מדינה פלסטינית

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שיבח הערב (ג') את ישראל על "תזוזה בכיוון הנכון" בסוגיית ההתנחלויות וקרא לפלסטינים ולמדינות ערב לעשות מחוות כלפי ישראל. אובמה דיבר עם כתבים בעקבות פגישה ארוכה עם חוסני מובארק, נשיא מצרים, בבית הלבן.

הפגישה היתה איתות על הפשרת המתיחות בין וושינגטון לקאהיר. זה היה בקורו הראשון של מובאראק בבירת ארה"ב מאז 2004. היחסים בין שתי המדינות הצטננו בעקבות מסעו של הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, לדחוף את הדמוקרטיה במדינות שטרם אימצו אותה.

בתשובה על שאלה לגבי ההתפתחויות האחרונות במו"מ בין ישראל לפלסטינים, אמר אובמה: "היתה תזוזה בכיוון הנכון. תקוותי היא, שאנו נראה תזוזה לא רק מכיוונם של הישראלים אלא גם מכיוונם של הפלסטינים בסוגיות ההסתה והביטחון וכן מכיונן של מדינות ערב, תזוזה שתשקף את נכונותן להידברות עם ישראל".

נראה שאובמה התכוון לידיעות בתקשורת ישראלית, שלפיהן הושג הבנה בין ראש המשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, אהוד ברק, ושר השיכון, אריאל אטיאס, להקפאת הבניה בשטחים. אטאיס אמר הבוקר, שלמעשה לא פורסמו כל מכרזים חדשים לבניה בגדה ובירושלים מאז השבעתה של ממשלת נתניהו.

גם מובארק אמר לכתבים, כי תחושתו היא שקימת תזוזה בכיוון הנכון והדגיש את נכונות צרים, כמו גם מדינות ערביות אחרות, לסייע להצלחת המו"מ בין ישראל לפלסטינים.

ביומים שקדמו לפגישתו עם אובמה, שוחח מובארק עם בכירים בממשל, לרבות שרת-החוץ, הילארי קלינטון, וקרא להם לדחוף את ישראל לשיחות על המעמד סופי, לקראת הקמתה של מדינה פלסטינית. לפי הערכות של אנליסטים בוושינגטון, עמדת מובארק צפויה להניע את ג'ורג' מיצ'ל, שליח הממשל למזה"ת, להגביר את מאמציו להנחת תשתית לחידוש שיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים.

בשיחות עם הבכירים בוושינגטון, וכן בראיון לרשת הטלוויזיה הציבורית בארה"ב,קרא מובארק לממשל אובמה לנוע מעבר לצעדים בוני האמון בין ישראל לפלסטינים ולהתקדם לשיחות על המעמד הסופי, לרבות קביעת גבולות מוסכמים, מעמדם של מיליוני פליטים פלסטיניים ובירתה של המדינה החדשה.