יאיר לפיד יילמד אותנו רייטינג

לטיבו של תוכן השיעורים שיעבירו מספטמבר המורים לפיד, גל אוחובסקי ואילנה דיין

יעל אבקסיס, יאיר לפיד, מאיר שלו ואפילו עפרה שטראוס יפקדו בתחילת ספטמבר את כיתות הלימוד בבתי הספר. לא מדובר בהשלמת בגרויות מתקופת הלימודים אלא בפרויקט התנדבותי שיזם שר החינוך, גדעון סער.

אמנם יש לא מעט אנשי רוח ואקדמיה ברשימה של המתנדבים לחינוך כמו שלו, א.ב. יהושע, פרופ' ישראל אומן אבל גם לא מעט אנשי בידור להמונים דוגמת אבקסיס, דב נבון, יאיר לפיד וגל אוחובסקי. ואיזה שיעור הם יעבירו בעצם הופעתם מול תלמידי ישראל? שלא צריך לשקוד בלימודים ולהתאמץ כדי להצליח? שמספיק להיות סלב ולהופיע בטלוויזיה כדי שיזהו אותך, כדי שיזכרו אותך ושכך תוכל לקנות את עולמך?

תרבות הרייטינג והריאליטי הגיעה אל ספסלי הלימוד דרך הדלת הראשית. במקום לדגול בשקידה ולמידה קפדנית, שר החינוך פועל כדי לקדם ערכים שלא בטוח שמתיישרים עם ערכים שחברה צריכה להקנות לילדיה. קחו לדוגמה את יאיר לפיד, שעד היום לא השלים תעודת בגרות. למרות זאת, הוא אחד הכוכבים הראשיים של ערוץ 2. האם תלמיד, שיישב בשיעור שמעביר לפיד, ימשיך להאמין (אם האמין עד כה) שכדי להצליח בחיים, צריך מינימום של תעודת בגרות? כנראה שלא.


בכלל, ספק אם התלמידים יוכלו ללמוד משהו בשיעורי ה"מתנדבים" הללו לאור כמות המצלמות שכנראה תלווה כל ביקור וביקור בבתי הספר. העניין יתמקד במורה עצמו ולא במטרה שלשמה נשלח ובטח שלא בתוכן שאותו הוא בא להעביר. הילדים ירצו להיאבק מול אריק זאבי ולא ממש להקשיב למוצא פיו, כמו שהם יעדיפו לנהל שיחות עם גל אוחובסקי על ראם כהן מ"כוכב נולד" ולא לשמוע מה דעתו על התרבות בארץ.

ומה ילמדו אותם מתנדבים מפורסמים: האם איתן ורטהיימר, ממפעל כלי החיתוך ישקר, ילמד את הילדים איך מכינים סכינים, ולא כמו אלה שהם מחביאים בתיק? האם עפרה שטראוס תרצה על תזונה נבונה? האם דנה וייס תבוא ותדבר על ריטלין? לא ברור, האמת.
ומה כל זה אומר על מורי ישראל? לא משהו חיובי במיוחד.

המורים יצטרכו לשבת בצד ולספוג את מסע יחסי הציבור ולראות איך "מתנדבים", שמרוויחים עשרות ומאות אלפי שקלים בחודש, גונבים את הבמה, כשחלק מהמורים בקושי סוגר את החודש ורק מקבל על הראש בשל רמתו הנמוכה. עצם העובדה שמביאים מבחוץ אנשים שהצליחו בחיים, רק משליכה על מעמד המורה הנמוך.

להיות מורה זה לא רק לבוא ולעמוד מול התלמידים בכיתה, זה גם לבדוק עבודות בבית, לבדוק תוכנית לימוד, להכין שאלות למבחנים, לשבת אחד על אחד עם תלמידים מתקשים ולנהל שיחות בחדר המורים.

האם המורים המתנדבים מסוגלים לזה? שווה אולי להביא אותם לכיתות למשך שנה שלמה ולא רק לשבוע-שבועיים בפתיחת שנת הלימודים. רק בצורה כזו הם יוכלו באמת להשפיע על התלמידים ובאמת להשריש להם ערכים של התנדבות, של שקידה והשקעה בקריירה ולא יגיעו לבתי הספר רק לשם יחסי הציבור.

במצב הנוכחי, הדבר היחיד שהתלמידים שלנו ילמדו מהסלבס שיגיעו לכיתות הוא שיעור יפה ברייטינג ועד כמה המורה שלהם לא באמת שווה, כי הנה - אפילו דמות מהטלוויזיה יכולה להחליף אותו.