דוגמה אישית: 1,000 מכוניות הוזמנו לעובדי מדינה - בלי "עדיפות ירוקה"

לפי המכרז, לראשונה ישנן דרישות סף ברכבי "הקבוצות הירוקות", אך אין עדיפות למכוניות עם רמת זיהום אוויר נמוכה ■ זאת למרות שהאוצר הוביל את "הרפורמה הירוקה" לרכישה מוגברת של כלי רכב בעלי זיהום מופחת

מינהל הרכש הממשלתי פרסם היום (ה') מכרז הצטיידות בכלי רכב בנפח 1350-1500 סמ"ק לעובדי מדינה, ובעיקר למשטרת ישראל, שב"ס ומשרד הביטחון. המינהל פרסם אומדן רכישה של כ-1000 כלי רכב לשנתיים הראשונות, עם אפשרות להארכה לשנתיים נוספות, וההצטיידות בפועל תהיה ככל הנראה גדולה יותר.

מהנתונים הטכניים של המכרז עולה, כי לראשונה יש התייחסות סף כללית ל"קבוצות הירוקות" של זיהום האוויר עם דרישת סף לרכב, ששייך לקבוצה זיהום ירוקה 6 ומטה. עם זאת אין בדרישות הסף שקלול יחסי של הציון הירוק או מתן עדיפות לכלי הרכב, שרמת זיהום האוויר שלהם נמוכה יחסית לאחרים.

זאת למרות שמשרד האוצר, הממונה על מינהל הרכש, הוביל את מהלך "הרפורמה הירוקה" שמטרתה להביא לרכישה מוגברת של כלי רכב בעלי זיהום מופחת. המכרז גם לא פותח אפשרות להצטייד בכלי רכב היברידיים. שני כלי רכב כאלה הנמכרים בארץ עונים על נפח המנוע הנדרש, אולם אינם משתייכים לקבוצה 2.

יצוין, כי במקביל החל צי הרכב הממשלתי בתהליך מואץ להצטיידות במאות כלי רכב חדשים מדגם פורד פוקוס, מאזדה 3 החדשה ומאזדה 6 לממלאי תפקידים ממשלתיים. ההצטיידות היא במסגרת "מכרז המשך" למכרז קודם מלפני מספר שנים, שגם בו אין כל דרישות סביבתיות. מנהל הרכב צפוי לקבל מעל 300 מכוניות כאלה עד החגים.

מקורות באוצר אמרו בתגובה כי "מדובר במכרזים שהכנתם החלה עוד לפני המיסוי הירוק. בעתיד יכללו גם דרישות סביבתיות במכרזים".

מנתוני המכרז עולה כי המדינה מבקשת אחריות יצרן לתקופה של ארבע שנים מיום מסירת הרכב או ל-180 אלף קילומטרים. אלו הם נתוני אחריות גבוהים משמעותית מהמקובל בשוק. המינהל דורש גם לפחות ארבע כריות ומערכת ESP כסטנדרט, וכלי רכב עם מרכב 4 או חמש דלתות.