תחום החתימה הדיגיטלית מתחמם: "תעבדו ורוכשים יתקשרו"

ב-1997 נמכרה חברת "מחקר אלגוריתמים" ב-82 מיליון דולר, אבל לאחר המכירה העסק לא צלח, ומנהליה קנו אותה והרימו אותה מחדש ■ היום, תחת השם ARX, האפשרות לאקזיט נוסף אינה בראש סדר העדיפויות

קיץ 2001 היה חם במיוחד במשרדי חברת מחקר אלגוריתמים הישראלית. החברה, שרק עברה לידי העובדים וההנהלה לאחר קבלת מניותיה מידי חברת סיילינק האמריקנית, חיפשה בנרות מימון חיצוני.

בקיץ 2001, הזרמת הון כמו שהם חיפשו הייתה מחזה נדיר, על אחת כמה וכמה עבור חברה שסימן שאלה גדול ריחף מעל לעתידה. בדיעבד, יכול המנכ"ל, גדי אהרוני, לומר כי "רוב הקיץ הייתי על הברכיים", וכתבות מאותה התקופה מעידות על הניסיונות הנואשים של הנהלת החברה למשוך מימון מקרנות הון סיכון.

הקיץ הנוכחי כבר הרבה יותר נוח, והחום שהחברה מרגישה, לפחות לדברי ההנהלה, מגיע מהביקושים למוצר המוביל שלה - פתרון לחתימה הדיגיטלית.

מחקר אלגוריתמים, שהיום נקראת ARX, סיימה את שנת 2008 עם מכירות של כ-10 מיליון דולר, כאשר לדברי אהרוני "המכירות מתחום החתימה הדיגיטלית מכפילות עצמן מדי שנה", ואלו אחראיות כיום למעל ממחצית הכנסות החברה.

גם אנליסטים בגרטנר, שב-2006 התקשו למצוא שוק למוצרים בתחום, שינו את דעתם עם הזמן. "הלקוחות מראים עניין גדל במוצרי תוכנה ושירותים שתומכים ביישומים שדורשים חתימה דיגיטלית", הם כתבו במחקר שהתפרסם בשנה שעברה.

רווחיות מחוסר ברירה

ההיסטוריה של מחקר אלגוריתמים, שמתמחה במוצרי הצפנה לאימות ואבטחה, היא מעניינת למדי. נכון שכסף גדול לא היה שם אף פעם, אבל דרמה גדולה הייתה.

החברה, אותה הקימו בשנת 1987 עמוס פיאט ויוסי טולפן, נרכשה בשנת 1997 על-ידי סיילינק תמורת כ-82 מיליון דולר. הרכישה לא עלתה יפה, וב-2001 החליטה סיילינק לוותר על החברה, כמעט בחינם, להנהלת החברה, שביצעה תהליך רכישה עצמית (MBO) של המניות.

הקושי למצוא מימון חיצוני להמשך הפעילות, לא השאיר למחקר אלגוריתמים ברירה, והחברה הפכה לרווחית כבר ב-2002, והיא נותרה כזו.

"לא הצלחנו להביא משקיעים עד היום", אומר אהרוני, "זה לא דבר טבעי עבור קרנות הון סיכון להשקיע בתחום שלנו, שאין בו חלומות גדולים והחזרים גבוהים על הכסף".

החברה ניסתה ואף התכוונה לסיים את 2008 עם גיוס של מיליוני דולרים בודדים, שיממן את המשך הצמיחה, אולם החליטה לוותר על המהלך.

השוק צומח ב-12% לשנה

מה שמימן את הצמיחה ואת הפיתוח הטכנולוגי במשך העשור האחרון, היה עסקי החברה הוותיקים, כלומר פתרונות לאימות כרטיסי האשראי והמשתמשים (Pin Verification), פתרונות המיועדים לחברות אשראי והבנקים.

במבט קדימה מאמינה החברה כי העתיד הוא בתחום החתימה הדיגיטלית, בו היא מיישמת את פתרון CoSign, שמהווה "מנוע חתימה" המוצמד אוטומטית לאפליקציות הארגוניות ומאפשר למשתמשים לחתום באופן דיגיטלי על מסמכים שהם יוצרים, חולקים ושומרים.

הפתרון של ARX אמנם מצמיד לכל מסמך גרסה דיגיטלית, מצוירת, של חתימה אמיתית, אך זהו רק אפקט פסיכולוגי. הדבר האמיתי הוא "נעילת" המסמך לשינויים ואימות החותם באמצעות טכנולוגיית הצפנה מסוג PKI, מה שלא קשור לחתימה הגרפית של כותב הדו"ח.

כך, שהפתרון של החברה מהווה שוק נישה של תחום ה-PKI. חברת פרוסט אנד סוליבן העריכה כי תחום זה יגיע ב-2014 ל-520 מיליון דולר, לאחר צמיחה שנתית ממוצעת בת 12%.

בדרך למיזוגים בתחום

אריאל אביטן, יועץ בכיר לאבטחת מידע בחברת פרוסט אנד סאליבן, מעריך שיש 10 חברות פעילות בשוק זה, ביניהן חברות ענק, כגון VeriSign, Entrust ו-EMC, שנכנסה לתחום לאחר רכישת RSA ב-2006 תמורת 2.1 מיליארד דולר.

לצד אלו, ניתן למצוא גם ספקיות של פתרונות בתחום החתימה הדיגיטלית, כגון DocuSign ו-EchoSign. אביטן מעריך כי הצפיפות בשוק ה-PKI גדלה וכי השוק הופך לפחות מרוכז במשך השנים האחרונות, מה שמעיד כי בקרוב יתחיל גם סבב של מיזוגים בתחום.

בינתיים לפחות, למרות הצפיפות בשוק, ב-ARX לא ממהרים עם שאיפות לאקזיט נוסף. לדברי אהרוני, אסטרטגיית אקזיט לא ממש עומדת על הפרק. "ההכנסות שלנו נמוכות מדי להנפקה בנאסד"ק", הוא אומר, ועל רישום למסחר בבורסת ת"א לא חשבו בחברה ברצינות.

בחברה מעריכים כי ההכנסות ב-2009 בתחום החתימה הדיגיטלית יוכפלו, אם כי בעקבות המשבר הכלכלי ההכנסות בכלל יעלו בשיעור נמוך יותר.

ב-ARX, שמוחזקת כיום על-ידי 60 עובדיה ומנהליה, יש באופן מובן זהירות ממכירת הפעילות פעם נוספת, אולי בעקבות התוצאה של המכירה הראשונה.

אקזיט של החברה, כך נראה, אינו טריוויאלי גם מהצד השני - של הרוכשות הפוטנציאליות. "כשיצאנו לדרך, אמרו לנו להוריד את הראש ולעבוד, ואז גם יגיעו הטלפונים מחברות שמעוניינות בנו", מספר אהרוני, "אבל הם עדיין לא מגיעים", הוא מוסיף.

אביטן מעריך כי המתעניינות ב-ARX יכולות להיות חברות שמספקות פלטפורמה למסמכים, כגון אדובי; ספקיות פתרונות בתחום ה-PKI, או חברות אבטחה קלאסיות כגון מק'אפי. *

ובישראל: חוק החתימה האלקטרונית תקוע

מסיבה מובנת, הצרכנים העיקריים של טכנולוגיית החתימה הדיגיטלית הם עורכי דין ועסקים שמעורבים בנושאים רגישים. אולם חלק נכבד מהביקוש יכול להגיע דווקא מהכיוון הממשלתי.

החתימה הדיגיטלית אמורה לאפשר לכל אזרח לשלוח דואר אלקטרוני מוצפן, שכולל את כל הפרטים שנדרשים למשרדים ממשלתיים, במקום לכתת רגליים ולבזבז זמן.

חוק החתימה הדיגיטלית קיים בישראל מאז שנת 2001, ובמשרדי הממשלה מיהרו להכריז כי "עידן החתימה הדיגיטלית החל". אולם, הרבה לא קרה מאז. רוב התקשורת מול הממשלה עדיין דורשת תקשורת פנים מול פנים או לפחות תקשורת טלפונית.

כמו-כן, דורש החוק זיהוי של בעל החתימה הדיגיטלית על-ידי צד שלישי. לצד ARX, פעילות בתחום החתימה הדיגיטלית בשוק הישראלי גם חברת קומסיין שבבעלות חברת קומדע של זאב שטח, וחברת סקיורנט.