מסחר דליל במט"ח: הדולר היציג נקבע ללא שינוי - 3.797 ש'

האירו היציג ירד ב-0.37% ל-5.419 שקלים ■ פעיל בשוק המט"ח: "המאבק בעיצומו - כמויות השורט על הדולר גדולות מאוד" ■ הזרים ממשיכים להחזיק בפוזיציות שורט על הדולר

המתיחות הורגשה היום (ד') בשוק המט"ח הישראלי בעוד שהמאבק בין בנק ישראל לספקולנטים על ה-3.8 שקלים מתחמם. הדולר נסחר ביציבות מול השקל לאורך כל היום, בהתאם למגמה בעולם, כאשר בנקי ההשקעות הזרים ממשיכים להחזיק בעמדה שורית על השקל מצד אחד אולם בנק ישראל סימן, להערכת פעילים בשוק, את ה-3.8 שקלים כרף תחתון עבור הדולר מצד שני.

הדולר הוסיף 0.03% ושערו היציג נקבע ב-3.797 שקלים; האירו היציג ירד ב-0.37% ל-5.4196 שקלים. ההערכות בשוק הן כי הימים הקרובים יהיו רגועים במסחר במט"ח. בשוק המט"ח העולמי, הדולר מתחזק ב-0.1% מול האירו ל-1.428 ד' לאירו ונסחר בעלייה של 0.5% מול הליש"ט ב-1.626 ד' לליש"ט.

לאחר העלאת הריבית המפתיעה שלשום (ב') הגיבו בנקי ההשקעות הזרים בחיזוק העמדה השורית שלהם על השקל. במריל לינץ' מעריכים כי הדולר יחלש ל-3.4 שקלים עד אמצע 2010 וקוראים להערכה זו "שמרנית". גם סיטי מעריך שהדולר יירד ל-3.7 שקלים עד סוף השנה ומדגישים: "הסיכונים הם כלפי מטה".

בנק ישראל התערב אתמול (ג') שוב בשוק המט"ח ורכש, לפי ההערכות, קצת יותר מ-100 מיליון דולר. אין זו הפעם הראשונה שהבנק התערב בשוק מאז הפסיק את רכישות המט"ח הקבועות שלו, ובפעמים האחרונות הוא נכנס לשוק כאשר הדולר ירד מתחת ל-3.8 שקלים. פעילים בשוק מעריכים כי בנק ישראל סימן באופן לא רשמי את הרמה הזו כרף תחתון עבור הדולר וינסה להחזיק אותו מעליה.

"המאבק בעיצומו", אומר לנו היום פעיל בכיר בשוק, אשר מדגיש כי השחקנים העיקריים בשוק המט"ח בשבועיים האחרונים הם בנק ישראל והספקולנטים, ולא החברות שמבצעות בדרך פעולות בשוק לצורך עסקים ריאליים. "הזרים בשורט על הצמד דולר-שקל לעת עתה והחברות הישראליות המקומיות כמעט ולא מורגשות בכלל בשוק בשבועיים האחרונים. זהו ללא ספק משחק פוקר בין בנק ישראל לבין הספקולנטים וקרנות הגידור הזרות. כמויות השורט על הדולר בשוק גדולות מאוד ומכיוון שאין כמעט חברות מקומיות שמוכרות דולרים, אזי מקורן של פוזיציות השורט הללו הוא בעיקר בחו"ל".

במהלך השבועיים האחרונים התערב בנק ישראל מספר פעמים כשהדולר ירד בסמוך לרמה של 3.785 שקלים. פעילים בשוק אומרים לנו היום כי הזרים לא רק מוכרים דולרים אלא יש גם גופים שקונים וחוששים לפעול נגד בנק ישראל, אם כי באופן כללי הגופים הזרים מחזיקים בפוזיציות שורט בהיקף גבוה מפוזיציות הלונג על הדולר. ל"גלובס" נודע כי אתמול בערב היו מספר קרנות היושבות בניו-יורק אשר רכשו דולרים בישראל.

[לאתר המט"ח]