רשות ני"ע: חב' חשמל תחזיר 6 מיליארד ש' מפנסיית העובדים

המשמעות: הונה העצמי של חברת החשמל עשוי לגדול בכ-3 מיליארד שקל ■ עדיין לא ברור כיצד תגיב החברה וועד העובדים שאיים בסכסוך עבודה

מהלומה לעובדי חברת החשמל: רשות ניירות ערך, בראשות היו"ר זוהר גושן, החליטה כי חברת החשמל תידרש להפחית את היקף התחייבויותיה הפנסיוניות לעובדים בסכום של 6 מיליארד שקל, וזאת בניגוד לעמדת שהציגה החברה בראשות היו"ר רו"ח מוטי פרידמן.

המשמעות היא שבעקבות החלטת הרשות לני"ע תידרש חברת החשמל לתקן את דוחותיה לאחור תוך הגדלת הונה העצמי בסכום של מיליארדי שקלים.

רשות ני"ע הודיעה לחברת החשמל על החלטתה לפני מספר שעות. בכך החליטה הרשות לני"ע לקבל את עמדת משרד רו"ח של החברה דלויט-בריטמן-אלמגור באשר לטיפול החשבונאי בפער שהתגלה בנושא ההפרשות הפנסיוניות בהיקף של מיליארדי שקלים.

בחברת החשמל מכחישים בתוקף כי היו"ר פרידמן איים בהתפטרות אם הרשות לני"ע תכריע נגד עמדת החברה, "לא היו דברים מעולם", נמסר.

כפי שפורסם ב"גלובס", המחלוקת בין הצדדים פרצה בעקבות דוח אקטואר החברה, שלפיו הפרישה החברה ב-10 השנים האחרונות כ-4.5 מיליארד שקל עודפים לקופת הפנסיה של העובדים, לכאורה שלא כחוק.

על פי עמדת משרד דלויט-בריטמן-אלמגור, חברת החשמל צריכה לתקן את הדוחות שלה רטרואקטיבית ולהחזיר לעצמה מקרן הפנסיה של העובדים את מיליארדי השקלים, תוך הגדלת ההון העצמי של החברה בכ-3.4 מיליארד שקל.

חברת החשמל פנתה לחוות דעת נוספת של רו"ח משה פרץ, ממשרד קסלמן וקסלמן, שגורס כי אין צורך בתיקון כולל אלא מספיקים שינוי אומדן ופריסת העודף על ידי הקטנת ההפרשות באופן יחסי על פני 10-15 השנים הקרובות. כפי שפורסם ב"גלובס", בינתיים גם מבקר המדינה הצטרף לבדיקת הנושא.

בישיבת סוערת של דירקטוריון חברת החשמל לפני שבועיים הוחלט כי החברה תפנה לרשות ניירות ערך, בכדי שתכריע במחלוקת שהתעוררה ותקבע מהי דרך הטיפול הנכונה במקרה זה. כאמור הרשות החליטה לקבל את עמדת משרד רו"ח של החברה באשר לטיפול החשבונאי.

יצוין כי להחלטת הרשות עשויות להיות השלכות מרחיקת לכת לגבי מצבה הפיננסי של חברת החשמל שטענה כי היא מתקשה לממן השקעות חדשות. כמו כן, עד כה טענו העובדים כי קרן הפנסיה סובלת מגרעון אקטוארי של כ-3 מיליארד שקל.

עדיין לא ברור מה תהיה תגובת חברת החשמל ו-ועד העובדים להחלטת רשות לני"ע. בוועד איימו בעבר להכריז על סכסוך עבודה אם תתקבל כל החלטה שתפגע בזכויותיהם הפנסיוניות.