בחירות ביפן: מפלגת השלטון צפויה להפסיד לאחר 54 שנים

[למדור שוקי עולם] הבחירות נערכות היום (א') ■ ראש הממשלה טארו אסו סובל מצניחה מתמשכת בפופולריות שלו ■ גם בכירים במפלגה הליברל-דמוקרטית צפויים לאבד את מושבם בפרלמנט

היום (א') נערכות ביפן הבחירות הכלליות שצפויות להניב מהפך פוליטי היסטורי. הסקרים האחרונים ניבאו שמפלגת האופוזיציה הדמוקרטית תביס את המפלגה הליברל-דמוקרטית, ששלטה במדינה ב-54 השנים האחרונות, למעט תקופה בת 11 חודשים.

בשיטת הבחירות היפנית, הבוחרים מצביעים פעמיים: בפעם הראשונה למען המועמד בכל אחד מ-300 מחוזות הבחירה, כשהמנצח אינו זקוק לרוב מוחלט, ולמפלגה בגושים האזוריים שבהם ייבחרו עוד 180 חברי פרלמנט בשיטה היחסית.

הסקרים צפו שמפלגת האופוזיציה עשויה לזכות בכ-300 מושבים, כלומר ברוב מוחלט בבית התחתון של הפרלמנט, הדיאט, וחלקם צפו גם 320 מושבים, כלומר רוב של שני-שלישים, שיאפשר לה להעביר חקיקה ללא צורך בשותפים קואליציוניים בבית העליון של הפרלמנט.

"לא הציגו חזון מרשים"

בחטיבת הביניים צורומאקי ברובע מספר 6 בטוקיונרשם זרם יציב של מצביעים בקלפיות בשעות הבוקר, למרות הגשמים הקלים שירדו. אחד מהם, טושיוקי טזאווה, אמר שהוא הצביע למפלגה הדמוקרטית במחוז הבחירה ולמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הקטנה ברשימה האזורית.

"המפלגה הדמוקרטית תהיה בוודאי גדולה בהרבה, אבל אני רוצה שגם הסוציאל-דמוקרטים ימשיכו להיות בפרלמנט", אמר טזאווה. "אני לא יכול לתמוך רק במפלגה הדמוקרטית - מדיניות הכסף שלהם גרועה כמו זו של הליברל-דמוקרטים, והם לא הציגו חזון מרשים - אבל בכל מקרה, אני נגד מפלגת השלטון". מיקיו איזומי, שיצא עם רעייתו מן הקלפי, אמר שהוא הצביע לדמוקרטים בשתי רשימות הבחירה, מסיבה אחת: "שינוי".

כ-50 אלף קלפיות נפתחו כבר ב-7 בבוקר, ועד השעה 10 בטוקיו הגיע שיעור ההצבעה ל-13.19%, לפי משרד הפנים היפני. מזג האוויר היה נאה ברוב חלקי המדינה, להוציא גשם קל בטוקיו ובאי הצפוני הונשו, מה שתומך בתחזיות לשיעור הצבעה גבוה.

מסע הבחירות הקדחתני של שני מנהיגי המפלגות הגדולות נמשך עד לרגע האחרון בשבת. ראש הממשלה ומנהיג הליברל-דמוקרטים, טארו אסו, נאם בעצרת באזור טוצ'יגי בטוקיו וטען כי "במפלגה הדמוקרטית אין אפילו הסכמה פנימית בנושא חיוני כמו ההגנה הלאומית. אי אפשר להפקיר את יפן לחסדי המפלגה הזו".

לשנות את ההיסטוריה

מנהיג המפלגה הדמוקרטית, יוקיו האטויאמה, אמר לבוחרים באוסקה: "בואו נהפוך את יום ראשון ליום שמשנה את ההיסטוריה של יפן. אלה הן בחירות שיסיימו את שלטון הביורוקרטים, שיעצבו מדיניות תוך דיון עם האזרחים ויביאו מדיניות דמוקרטית ליפן".

כמה סקרים צפו שחלק מהפוליטיקאים הבכירים של מפלגת השלטון עלולים לאבד את מושביהם בפרלמנט. לפי סקרים של היומון "אסאהי", באי הצפוני הוקאידו, נובוטקה מצ'ימורה, מנהיג הסיעה הגדולה ביותר במפלגת השלטון, וסואיצ'י נקגאווה, שר האוצר שהתפטר בפברואר השנה בעקבות מסיבת העיתונאים המגומגמת שלו בכנס שרי האוצר של מדינות 7G, מפגרים שניהם אחרי יריביהם מהמפלגה הדמוקרטית.