אפריקה היא רק ההתחלה

בסכר שפרץ הבוקר לב לבייב יינסו לעבור כעת חברות ציבוריות רבות

למכה שנחתה על שוק ההון במוצאי שבת, בדמות ההפסד העצום שרשמה אפריקה ישראל והחלטתה לקדם הסדר חוב מול בעלי האג"ח, יש היבטים שליליים לרוב - אחד מהם מסוכן מכולם, אך יש גם היבט חיובי אחד: לפחות זה קרה בזמן הנכון.

ההיבט המסוכן מכולם הוא שבמהלך שפרצה אפריקה, ושהקדימה אותה בשבוע שעבר החברה לישראל עם בקשת ההסדר לצים, נפרץ סכר שחברות רבות יינסו כעת לעבור דרכו.

את ההיבט החיובי תוכלו לדמיין בעצמכם: שוו בנפשכם מה היה קורה אם הדבר היה קורה לפני חצי שנה, או חלילה - תשעה חודשים, כאשר מצב הבנקים והמשק והשוק כולו, היה עדין בהרבה.

22

המהלך אותו יוזמת כעת אפריקה ישראל הוא מהלך דרמטי, אך הוא גם המהלך הנכון לבעלי המניות, לבעלי אגרות החוב ולמשק כולו. אם אפריקה הייתה ממשיכה להילחם בציפורניים בכדי להשיג כסף ומהר היא הייתה מוכרת נכסים רבים בנזיד עדשים, עוצרת עסקים שמתנהלים במשק הישראלי ועדיין לא ברור אם הייתה מגייסת את הסכום הדרוש לתשלומי החוב.

כעת תוכל החברה לחשב את צעדיה בצורה מושכלת יותר, לחכות שבנזילות תחזור לשוק ולפעול אז. היא תוכל למכור נכסים במזרח אירופה במחירים סבירים יותר מבלי לחסל ברגע השקעות שנבנו במשך שנים רבות ולחכות שמשקיעים שמחפשים חשיפה לארה"ב יחזרו להציע מחירים שפויים יותר.

יינצלו את האווירה והלגיטימיות

לצעד מחויב המציאות של אפריקה ישראל, שקדם לו צעד של חברת הספנות הלאומית צים בבעלות החברה לישראל רק לפני שבוע, אין השלכות מרחיקות לכת על הכלכלה הישראלית. אבל, למהלכים אלו עשויה להיות השלכה על שוק ההון ועל אגרות חוב רבות נוספות. כעת יוכלו בעלי חברות שלא ממש רוצים לראות את מפעל חייהם יורד לטמיון לשאוף להסדר חוב עוד לפני שזו תהיה הברירה האחרונה.

כעת עשויים לנסות בעלי חברות שההון העצמי האמיתי שלהן שלילי גם בלי קשר למשבר, לנסות ולשפר את מצבם. חברות שההתחייבויות שלהן גבוהות מההון עצמי ויכולת ההחזר שלהן בעייתית, בלי קשר לעיתוי, ישמחו לנצל את האווירה שנוצרת ואת הלגיטימיות המתפתחת מהמקרה, כדאי להשתחרר מהתחייבויותיהן בלי לשלם על כך מחיר פיננסי ותדמיתי יקר.

תהליך זה עשוי להכניס את שוק האג"ח הקונצרני שוב לסחרור, לעליה רוחבית בתשואות ולעצירה מחודשת ביכולת להנפיק.

המזל הגדול הוא שהסדרי ענק אלו מתחילים בשלב זה של המשבר. דמיינו מה היה קורה אם התהליכים היו מתרחשים לפני חצי שנה או תשעה חודשים בעת שהבנקים הישראלים נסחרו במכפילים מגוחכים על ההון ושאחוזים שלמים מתיק ההלוואות נחשבו בשוק ככאלו בסיכון.

כיום כאשר האווירה המשברית פחתה וכאשר סימני ההתאוששות לכלכלות העולם בפתח, יוכלו הגופים המלווים לטפל באגרות החוב בדרך הראויה. הגופים המוסדיים ידרשו לשמש כשוטר המבחין בין חברות שלגביהן הסדר חוב הוא אכן הפיתרון הנכון לבין חברות שינהגו בציניות - וינצלו את המצב להטבה והקלות שאינה מגיעה להן.


יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט בע"מ למתן יעוץ כלכלי, הערכות שווי מקצועיות וליווי פיננסי