ביתו של לבייב ונפילתו

אותה גבהות לב שהובילה לרכישת הבית המגוחך בפארו, גרמה לו להרבות בנכסים

היה ברור וטבעי כי מרגע שנודע על נפילת לבייב, ישמש הבית הידוע בלונדון כנושא להתייחסות. אין לזלזל באלמנט הפסיכולוגי והאנושי של אנשים, רבים מהם קשי יום, הנאלצים לראות את כספם מידלדל, ומצד שני לדעת שהאיש שגרם לכך חי, במידה מסוימת על חשבונם, בבית המוגדר כארמון. אבל יש לכך גם היבט נוסף. מבחינה פיננסית הבית מהווה בקושי גרגר לעומת הסכומים אותם מגלגל לבייב. אבל לבית יש בהחלט גם ערך סמלי הקשור לעסקיו.

התאבון הגדול

לבייב עצמו מודה, ואומרים זאת גם האנליסטים והמומחים למיניהם, שמה שהפיל את המליארדר מבני ברק זה המינוף האדיר, שזו מילה אחרת לתאבון גדול. עוד פרויקטים, עוד מגרשים, עוד בניינים, עוד חברות. והרוב, אם לא הכול, מכספים שנלקחו כהלוואות עם ריבית גבוהה מאד. גם בזמנים רגילים אלה מחויבויות אדירות הגורמות לעסקיו של הזולל להיות מאד פגיעים. בוודאי שזה כך אם וכאשר הזמנים אינם רגילים.

לא רק המשבר

לבייב מבקש מאתנו לקבל שהמשבר העולמי הוא זה שהכריע אותו. זה גם נכון, אבל גם לא מדויק. ברור שהמשבר פגע בו, כפי שפגע כמעט בכל אדם. אבל זה היה יכול להישאר בגדר פגיעה, אלא שתאבון המינוף הפך את הפגיעה לכמעט, ואולי לא כמעט, קטלנית. למה הלך לבייב כל כך רחוק ברכישותיו ובהלוואותיו?

יצא מפרופורציה

זה מחזיר אותנו אל הבית בלונדון. המעבר במקרה של לבייב היה חד וקיצוני. מבני ברק הקרתנית והצפופה הישר אל לונדון, שכונת הפאר היוקרתית, הארמון. קפיצה אחת גדולה אל עולם אחר, ללא מהלכי ביניים. מהלך קיצוני כזה, במיוחד מאדם המרבה לדבר על צניעות הליכות, מלמד בברור על כך שהשתן עלה לו לראש בכמויות גדולות מאד. גבהות הלב שגרמה ללבייב לרכוש את הבית המגוחך בפארו, היא אותה גבהות לב שגרמה לו להרבות בנכסים רבים מדי. רכישת הבית הייתה צריכה לאותת לבנקים, לרוכשי האגרות ולכולם שלבייב, גם האדם וגם איש העסקים, יצא מפרופורציה.

מה סמירה יכריע הפעם?

בישיבת הרשות השניה לטלויזיה ביום חמישי האחרון, דחה הו"ר מנשה סמירה בפעם השלישית את הההכרעה לגבי מכרז לערוץ 10 וקבע ישיבה נוספת למחר (ג) כדי להכריע שוב, באופן סופי ונחרץ וחד משמעי, על ... דחייה נוספת.