2 חברות המעו"ף המפסידות ביותר ברבעון: אפריקה וח"ל

גלובס tv הרבעון השני עדיין לא היה מואר באופטימיות הנוכחית ■ הרווח הנקי המצרפי של חברות המעו"ף ירד בכמעט 30% ■ אם מנטרלים את שתי המפסידות הגדולות, הרווח של שאר חברות המעו"ף היה גדל ב-10%

הרבעון השני, שהסתיים לפני חודשיים, עדיין לא היה מואר באופטימיות הנוכחית. אז הכותרות ניסו לנבא את עומק המיתון, לא הכריזו שהרע ביותר מאחורינו. אולם כשבוחנים את הביצועים המצרפיים של חברות המעו"ף (למעט הראל, שלא פרסמה את דו"חותיה עד ירידת העיתון לדפוס) - המצב נראה הרבה יותר אופטימי.

ברבעון השני ירדו הכנסות חברות המעו"ף ב-10.6% בהשוואה לרבעון הראשון של 2008, אז המיתון היה רק בגדר חשש, והסתכמו ב-86.1 מיליארד שקל. רווחיהן התכווצו ברבעון בכמעט 30%, להיקף מצרפי של 6.5 מיליארד שקל.

אולם כשמרחיבים את המבט אל המחצית, שהייתה אמורה להיות שיאו של המיתון העולמי, מתקבלת תמונה מעניינת מאוד: במחצית רשמו חברות המעו"ף ירידה של 8.1% בהכנסות, שהסתכמו ב-160.5 מיליארד שקל, ושיפור של 7.9% ברווח הנקי. זה הסתכם במחצית בכמעט 14 מיליארד שקל.

המרוויחים והמפסידים

הרווחים המרשימים שהציגה כור בזכות מימוש מניות קרדיט סוויס מיקמו אותה כחברה השנייה המרוויחה ביותר ברבעון. אולם המרוויחה הגדולה ביותר היא טבע. היציבות היחסית בשוק התרופות הגנריות, ההתמדה והעמידה ביעדים, אפשרו לטבע לרשום ברבעון השני של 2009 רווח נקי של מעט יותר מ-2 מיליארד דולר, ולהירשם כחברת המעו"ף הרווחית ביותר ברבעון.

טבע היא גם החברה המכניסה ביותר ברבעון, והכנסותיה הסתכמו בכ-13.5 מיליארד שקל.

בצד השני של הטבלאות נמצאת כוכבת הכותרות ביומיים האחרונים, אפריקה ישראל. הדרמה הנוכחית, סביב הקושי לשרת את חובה והתוכנית להסדר חוב כולל, היא שיא לתקופה לא פשוטה מבחינתה. ברבעון השני אפריקה רשמה ירידת ערך משמעותית בנכסיה, בעקבותיה, הפסידה ברבעון 1.3 מיליארד שקל - החברה המפסידה ביותר.

בנוסף אליה, רק שתי חברות נוספות סיימו את הרבעון בהפסד: בז"ן והחברה לישראל. החברה לישראל הפסידה ברבעון כ-640 מיליון שקל, בהמשך ישיר להידלדלות הביצועים באחזקותיה העיקריות - צים, בז"ן וכי"ל.

החברה לישראל ואפריקה משכו להפסד

בניטרול תוצאות החברה לישראל ואפריקה ברבעון השני השנה ואשתקד, ירידת הרווח של חברות המעו"ף מינורית ולא משמעותית: פחות מ-1%. עם זאת, נזכיר שאת הרבעון המקביל החברה לישראל סיימה ברווח של כ-917 מיליון שקל.

בסך הכול, 13 חברות הציגו שיפור ברווחיות, אולם הירידה ברווח של יתר 11 החברות ניטרל את השיפור, והוביל למגמה השלילית בסיכום התוצאות.

אנחנו חייבים לכם עוד ניטרול אחד: בשנות הגאות בשוק ההון נשמעו לא מעט טענות שהחברה לישראל וכי"ל תורמות למעו"ף כמחצית מהתשואה. מה קורה עכשיו? בניטרול תוצאות כי"ל והחברה לישראל, הרווח הנקי המצרפי של חברות המעו"ף צמח ברבעון ביותר מ-10%, והסתכם ב-6.5 מיליארד שקל.

אנרגיה נטולת אנרגיה

את הירידה הגדולה ביותר בהכנסות רשמו שתי חברות האנרגיה הנכללות במדד המעו"ף - פז ובתי זיקוק (בז"ן). זאת, לאחר ששתי החברות סבלו מירידה ניכרת במחירים הממוצעים של מוצרי הנפט, מחירי הדלקים ומירידה בביקושים למוצרי האנרגיה השונים שהן מציעות.

בשל כך, בסיכום הרבעון הציגו פז ובז"ן הציגו ירידה של כ-42% כל אחת בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ואלה הסתכמו ב-3.1 וב-4.9 מיליארד שקל, בהתאמה.

גם בהכנסות קבוצת דלק חלה ירידה משמעותית של 24%, אולם היא הצליחה להציג שיפור ניכר בשורה התחתונה. הירידה בהכנסות הושפעה מירידה בביקוש לדלקים בארץ, באירופה ובארה"ב, בשל ירידת מחיריהם וירידה בהכנסות בית הזיקוק בארה"ב, שהושבת בחלק מהרבעון.

גם האגרו-כימיה צנחה

מגזר פעילות נוסף שסבל מחולשה ברבעון השני הוא האגרו-כימיה. מכתשים אגן מקבוצת אי.די.בי. וכי"ל שבשליטת החברה לישראל הציגו ברבעון ירידה משמעותית ברווחיות ובהכנסות, כחלק מחולשה עולמית בענף.

הרווח הנקי של כי"ל נפל ב-74% ל-621 מיליון שקל בלבד, זאת לאחר ש-2008 הייתה שנת השיא של החברה, בה היא רשמה רמות שיא של רווחיות והכנסות.

הכנסותיה של מכתשים אגן נפגעו בשיעור קטן, אולם הרווחיות כמעט והתפוגגה לחלוטין, לאחר שנפלה בכ-96% ל-7 מיליון שקל. בנוסף לירידת מחירי המוצרים, הפגיעה במכתשים אגן נבעה בעיקר ממחיקות חד פעמיות.

שחקן הרבעון: הדולר

הדולר היה חזק יחסית ברבעון השני, והוא סייע לחברות המדווחות בדולר להגדיל את הכנסותיהן. בסיום הרבעון שער הדולר היה גבוה משערו בסוף הרבעון המקביל, והדבר סייע לאותן חברות בהצגת היקף ההכנסות והרווחיות לפי שער השקל ביחס לדולר.

בניגוד לכך, שערו החלש יחסית של הדולר במהלך הרבעון השלישי צפוי לפגוע בתוצאותיהן בהמשך השנה.

שחקן העתיד: האינפלציה

למרות הירידה בתוצאות הרבעוניות, נראה שהחברות הציבוריות הגדולות הצליחו ברובן להתמודד בהצלחה עם המשבר הכלכלי, והנסיגה בביצועיהן הייתה טובה מהחששות. ברבעון השלישי, וייתכן שגם ברביעי, השחקן המשמעותית תהיה האינפלציה שהחלה להרים את ראשה, ומגדילה את הוצאות המימון של החברות. שחקן נוסף, אופטימי יותר, הוא התחלת ההתאוששות, שהחברות מחכות שתציג עצמה בשוק הריאלי.