על מה לא ידבר שר האוצר שטייניץ בביקורו בוושינגטון?

שר האוצר מגיע לביקור עבודה בארה"ב בספטמבר ■ בניגוד לשיחות קודמות של בכירי האוצר בוושינגטון, שטייניץ צפוי שלא להעלות את נושא הערבויות, כדי למנוע ויכוחים על הבנייה בשטחים ■ עם זאת, אין ודאות שהאמריקנים לא יעשו זאת

שר האוצר, יובל שטייניץ, מגיע לביקור עבודה בניו-יורק ובוושינגטון באמצע ספטמבר, בעיתוי מוצלח מבחינת ההתפתחויות המאקרו-כלכליות בישראל, אך בשיחותיו עם פקידי ממשל עלול לעלות נושא רגיש, עם השלכות על פעילות ישראל בשוק האשראי: הערבויות שהעמידה ארה"ב לגיוסי הון ישראליים וזכות הממשל לקזז מהערבויות את עלויות הבנייה בשטחים.

בביקורו בניו-יורק, צפוי שטייניץ להיפגש עם בכירים ואנליסטים בבנקים להשקעות, לרבות גולדמן זאקס וברקליס (ליהמן ברדרס לשעבר), ואין ספק שהשר ישמח לחלוק אתם את החדשות האחרונות מחזית המאקרו, לרבות הצמיחה במשק, העלייה בגביית מיסים והעברת תקציב לשנתיים. העובדה שבנק ישראל הוא הבנק המרכזי היחידי שהעלה את הריבית תדגיש את איתנותה היחסית של ישראל.

בקטע הוושינגטוני של הביקור, טרם ברור אם תיקבע לשטייניץ פגישה עם עמיתו האמריקני, טימותי גייתנר, אך אין ספק שהוא ייפגש עם בכירים במשרד האוצר האמריקני וקרוב לודאי גם במשרד-החוץ. זה ביקורו הראשון של שטייניץ בוושינגטון כשר אוצר ושיחותיו שם מוגדרות כפגישות התוודעות. השאלה הגדולה היא, האם שאלת הערבויות תועלה בשיחות.

לפי הערכות של אנליסטים, ככל שהדבר תלוי בישראל, נושא הערבויות יהיה טאבו. "ישראל לא זקוקה לערבויות בשלב זה, ודיון בהן רק יעורר דובים מרבצם", אמר אנליסט במכון מחקר ישראלי. "קשה לראות את שטייניץ נכנס ביודעין לביצה כזו בשעה ששאלת ההתנחלויות היא אחד מסלעי המחלוקת בין ירושלים לוושינגטון. אם האמריקנים יחליטו להעלות את הנושא ביזמתם, זו שאלה אחרת, וייתכן שהחלטה על כך תיקבע בדרגים הגבוהים בבית הלבן".

כזכור, קיבלה ישראל ערבויות להלוואות בגובה תשעה מיליארד דולר לאחר מלחמת עיראק השניה, אך בשלב מאוחר יותר, קבע הממשל, כי עלויות הבנייה הישראלית בשטחים יקוזזו מהערבויות. נכון לעכשיו, ניצלה ישראל 4.2 מיליארד דולר מסכום זה. מיליארד דולר קוזז כנגד הבנייה בשטחים. לרשות ישראל עומדות עתה ערבויות בגובה 3.8 מיליארד דולר.

עם דירוגי האשראי הגבוהים יחסית של ישראל והחדשות הטובות שיצרה כלכלתה, ישראל יכולה להשיג אשראי בתנאים נוחים בלי להישען על הערבויות של ארה"ב. כל דיון בהן בשיחות שטייניץ, שיביא קרוב לוודאי לוויכוח על וההבדלים בין ההערכות ישראליות להערכות האמריקניות על עלויות הבניה בשטחים, לא ישרת את האינטרסים של ישראל.