מתכוונים לרכוש רכב חדש? לא תמיד כדאי לחכות לסוף העונה

תחילתו של הרבעון האחרון של השנה, שנחשב ל"ישורת האחרונה" של שנת המכירות בשוק הרכב, מציבה בפני צרכנים החלטה לא קלה: האם לרכוש רכב עכשיו או לדחות את הקנייה לינואר

הרבעון האחרון של השנה נחשב בתור "הישורת האחרונה" של שנת המכירות בשוק הרכב. זוהי תקופה רגישה במיוחד, שבה לקוחות פרטיים רבים, שמתכוונים לרכוש רכב חדש, ניצבים בפני החלטה לא קלה: האם לרכוש את הרכב בשלושת החודשים הקרובים או לדחות את הקנייה לינואר.

התמריץ המרכזי להחלטה להמתין עם הרכישה עד ינואר הוא "להרוויח שנה" ברישיון הרכב. למרות שהרישום לא מתייחס לתאריך הייצור אלא לשנת העלייה על הכביש, רישום שנה חדשה ברישיון הרכב משפיע באופן חיובי על מחירו במחירון המשומשות, ולו גם באחוזים בודדים בלבד.

אסור להתעלם גם מהמרכיב הפסיכולוגי של "רכב משנת הדגם החדשה", שעדיין טבוע עמוק בתודעה הצרכנית הישראלית. התמריץ העיקרי, שיכול לעודד הקדמת רכישות רכב פרטיות לרבעון האחרון, הוא התייקרות צפויה במחירים בשנה הבאה או הנחות מאד משמעותיות ב"מבצעי סוף השנה" של היבואנים,. לטובת המתלבטים, מובאים כאן שני משתנים עיקריים, שיכולים להשפיע על מחירי הרכב עד ינואר ואחריו.

הנחות סוף העונה: סיכוי נמוך

הרבעון האחרון של השנה שעברה תפס את היבואנים עם מלאי ענק. ברבעון האחרון של 2009 המצב שונה בתכלית. בתור התחלה, טראומת המלאים של השנה שעברה והמשבר הכלכלי גרמו ליבואנים לאמץ בתחילת 2009 מדיניות הזמנת מלאי שמרנית מאד ולנהל טוב יותר את המלאי כדי להימנע מתופעת "12 החודשים". אם מוסיפים לכך את ההסתערות טרום-המיסוי-הירוק שנרשמה ביולי ואת ההתעוררות של שוק הליסינג במחצית השנייה, מוצאים את עצמם היבואנים בסוף השנה עם מלאי נמוך ולעיתים אף עם מחסור בחלק מדגמי המפתח. במצב כזה אפשר לצפות להנחות סוף עונה, אם בכלל, רק בשוליים ובדגמים בודדים.

אין כרגע תשובה ודאית

שינוי שיטת שווי השימוש

בינואר 2010 תעבור שיטת החישוב של שווי השימוש החודשי משיטת קבוצות המחיר המוכרת לשיטה רציפה, שלפיה מחושב שווי השימוש כאחוז ממחיר הרכב. תיאורטית, התקנה הזו לא אמורה לעניין את הלקוח הפרטי, שלא מקבל רכב צמוד. מעשית, לשינוי עשויה להיות השפעה גדולה על מחירוני הרכב ללקוחות הפרטיים, שמהם נגזר גם שווי השימוש של מקבלי רכבי הליסינג.

השאלה הגדולה היא, לאיזה כיוון ידחפו התקנות את המחירים? האוצר מעריך, שיבואני הרכב ישאפו להוזיל את המחירים הרשמיים ככל הניתן בתחילת השנה, כדי שיהיו אטרקטיביים יותר למשתמשי הליסינג, ששווי השימוש החודשי אותו ישלמו ייגזר ישירות מהמחירון הרשמי. יבואנים בענף הרכב, לעומת זאת, מעריכים שהמחירים דווקא יעלו מכיוון, שהם לא יצטרכו יותר להיצמד לסף העליון של קבוצת שווי שימוש כזו או אחרת. להערכתם חברות הליסינג דווקא ילחצו עליהם להעלות את המחירונים כדי "לנפח" את שווי הציים שלהם. ואסור לשכוח גם שערי המטבע, ששוחקים את המרווחים, ובכלל את הרצון של היבואנים להרוויח יותר.

אז מה התשובה? אין כרגע תשובה ודאית מה יקרה למחירים בינואר. צריך לעקוב, לאסוף מידע ואולי גם קצת להמר.