חצי חינם התעניינה ברכישת מחלבות רמת-הגולן - ונסוגה

גורמים בשוק המזון טוענים כי תנובה מבקשת לבצע עסקה עם גורם שיסייע לה לשמור על הסטטוס-קוו הקיים בשוק: היקף מכר קטן של חלב עמיד

ימים ספורים אחרי החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, המחייבת את קבוצת תנובה שבשליטת אייפקס ומבטח שמיר, למכור את אחזקותיה במחלבות רמת הגולן, קבוצת תנובה עושה מאמצים קדחתניים לסגור את המכירה. ל"גלובס" נודע כי במקביל למו"מ שתנובה מנהלת עם קיבוץ אורטל, מתנהל מו"מ עם שלושה גורמים עסקיים נוספים, שניים מהם מתחום המזון. עו"ד ארנון שיבולת מאייפקס, שבראשות זהבית כהן, מנהל את המו"מ עבור שלושת השותפים במחלבה: תנובה, שטראוס וטרה.

עוד נודע כי בעלי רשת חצי חינם, משפחות קופרלי ושלום, פתחו אף הם במגעים עם תנובה לרכישת מחלבות רמת הגולן. ואולם, בעלי חצי חינם החליטו להפסיק את המגעים כאשר התברר להם שלא יוכלו לקבל התחייבות מתנובה, שטראוס וטרה שימשיכו לרכוש את מוצרי המחלבה למשך עשר שנים. כיוון ששלושת השחקניות אחראיות לרוב המכר של חלב עמיד בארץ, הרי שאי התחייבות כזאת מצדן מטילה ספק בכדאיותה הכלכלית של העסקה.

משפחות קופרלי ושלום רכשו בשנה החולפת את יקבי בנימינה ואת ויטה פרי הגליל.

מסרבים למו"מ עם קבוצת נטו

למרות רצונה של תנובה לסגור עסקה בהקדם, מתברר כי היא מסרבת לפתוח במגעים עם גורמים נוספים המתעניינים במחלבות רמת הגולן. ל"גלובס" נודע כי חרף פניות חוזרות ונשנות, תנובה מסרבת לפתוח במו"מ עם קבוצת נטו של דודי עזרא, ספקית המזון החמישית בגודלה בשוק.

עוד נודע כי אמש (ד') הודיע עו"ד שיבולת לקבוצת נטו כי תנובה מנהלת מו"מ עם ארבעה גורמים רציניים וכי אין בכוונתה לפתוח במו"מ עם כל גורם נוסף.

גורמים בשוק המזון טוענים כי תנובה מבקשת לבצע עסקה במחטף עם גורם שיסייע לה לשמור על הסטטוס קוו הקיים בשוק, קרי, היקף מכר קטן של חלב עמיד. "כל השנים, ההיקף המצומצם של מכירת חלב עמיד שירת את המחלבות הגדולות שהרווח שלהן ממכירת חלב טרי גדול הרבה יותר בשל הפחת", אומר גורם בשוק המזון שאף פנה אמש בעניין לממונה על ההגבלים העסקיים.

"אני משוכנע כי לרשות שאת עומדת בראשה חשוב במיוחד מי יהיו בעליה של המחלבה בעתיד מבחינת חופש התחרות ושהמחלבה לא תגיע לגורם מסוים שישמור על הסטטוס הקיים בישראל וימנעו מהצרכן רכישת חלב עמיד שמכירתו בישראל עומדת כיום, לעומת המכר באירופה, על אחוזים קטנים ביותר", נכתב בפנייה.

בעוד שבאירופה מהווה מכר החלב העמיד עשרות אחוזים מכלל המכר, בישראל מכר החלב העמיד קטן ביותר. לפי סטורנקסט, בשנת 2008 היווה מכר החלב העמיד רק 2.2% מכלל מכר החלב שהסתכם ב-238.7 מיליון שקל בשוק המבורקד בלבד.

מחזור המכירות של מחלבות רמת הגולן עומד על כ-70 מיליון שקל בשנה, המניבים רווח של כ-10 מיליון שקל בשנה. בעוד שבתנובה מעריכים כי שווי מחלבות רמת הגולן עומד על 20-30 מיליון שקל, גורמים בשוק טוענים כי השווי נמוך במחצית ומושפע בין היתר מירידה קונסיסטנטית במכירות במחלבה בשנים האחרונות.

מתנובה נמסר בתגובה: "תהליך המכירה מתקיים בהתאם לצו המוסכם שהוציאה הממונה. תנובה לא מנהלת אותו מעל דפי העיתונות".