ד"ש עברה ברמזור אדום

אבל רשות ני"ע החליטה להאשים את הש.ג. ואת הקנס להציג כתרומה פילנתרופית

יום שבת, ארבע אחרי הצהריים. האזרח הסביר בוודאי מתעורר כעת משנת הצהריים שלו, אבל לדש דחוף להוציא דווקא עכשיו דיווח מיידי לבורסה לגבי ההסדר אליו היא הגיעה עם רשות ניירות ערך, בפרשת הרצת הקרן הכספית. עיתוי מוזר לדיווח מוזר עוד יותר. אחרי כל כך הרבה רעש זה נגמר בפשרה: שני סוחרים זוטרים הלכו הביתה, פוטרו בבושת פנים, ודש החליטה "לתרום" 1.5 מיליון שקל למטרה חברתית.

איזו קלישאה מתאימה לכם? אפשר ללכת על "ההר הוליד עכבר". מי שקרא את כותרות הענק שהתפרסמו במוספים הכלכליים לפני חודש היה יכול להתרשם שמדובר פה במעילה של עשרות מיליוני שקלים, והנה, עכשיו מסבירים לנו ש"את הרושם יצר עיתון שעשה כרגיל הרבה רעש".

ואולי בעצם מתאימה כאן קלישאה אחרת, זאת שמדברת על כך ששוב מאשימים את הש.ג. הנה הנרטיב: בבוקר ה-31 בדצמבר 2008 קמו שני סוחרים והחליטו שהדבר הנכון לעשות כעת הוא לקנות הרבה שחרים. במקרה יצא שהם קנו דווקא את השחר שיעלה אותם למקום הראשון בדירוג הקרנות הכספיות. איזו מקריות מופלאה. את הכל הם עשו רק על דעת עצמם, כי לסוחרים זוטרים מאוד חשוב דירוג הקרנות של בית ההשקעות.

הפרשה המוזרה הזו מעלה יותר שאלות מתשובות:

  1. אם דש הייתה בסדר ובסך הכל מדובר ב"תחרות לגיטימית על תשואות מתוך מוטיבציה נכונה" מדוע פוטרו הסוחרים?
  2. אם דש לא הייתה בסדר מדוע זה נגמר ברמת הש.ג?
  3. מה עם ה"תרומה", במקרה התחשק פתאום לדש לתרום 1.5 מיליון שקל למטרה חברתית נאצלת? לנו זה נראה כמו קנס.

חלק מההסבר הוא שלרשות ניירות ערך הייתה בעיה חמורה. הפעולה של דש מקבילה לזאת של נהג שעובר באור אדום בשתיים בלילה. לא הייתה תאונה, ולאף אחד לא נגרם נזק, ועדיין - זה לא תקין.

פרקטיקה בעייתית מאד

הרשות לא הייתה מסוגלת להוכיח כוונה פלילית ובטח שלא "יסוד נפשי" הנדרש להרשעה. דש הרי קנתה נייר ערך, החזיקה בו תקופה מסוימת ועוד מכרה ברווח. ועדיין, מדובר כאן בפרקטיקה בעייתית מאוד. ברקע הדברים צריך לזכור שרשות ניירות ערך ניצבת כשהיא נכה, ללא תשתית חקיקתית לאכיפה אזרחית מנהלית.

אז איך פותרים את הפלונטר? במקום לפתוח הליך פלילי שיגמר בשנת 2016 מגיעים לפשרה. שני אנשים הולכים הביתה ומשלמים מחיר אישי על מעשים בתחום האפור.

ברשות חושבים שיש כאן איתות לשוק ש"יש גבול לתחרות", ושזהו מסר חריף שיוצר הרתעה אצל השין גימלים ואצל מנהליהם. אבל המבחן האמיתי יהיה האם לנגד עיניו של הסוחר הבא שירצה לשחק עם תשואת הקרן אותה הוא מנהל, יעמוד הלקח אותו ניסתה להנחיל כאן הרשות. כרגע, בכלל לא בטוח שזה המצב.