החיים הטובים דרך המסך

יצרני האלקטרוניקה רוצים שנישאר בבית מול המסך. בתקופת משבר יש לכך גם הצדקה

ההתמכרות למסכי הטלוויזיה והמחשב ולכורסת הצפייה הביתית נחשבה עד לא מכבר לסטייה חברתית מדאיגה. המכורים, אלה שהמירו את העולם החיצוני בעולם הסינטטי, זכו לכינויים לא מחמיאים דוגמת "בטטות כורסה" ולבדיחות על חשבונם.

כיום, יצרניות מוצרי אלקטרוניקה בידורית ומדיה רבות משקיעות הון בטיפוח ובהרחבת התופעה ומנסות לטשטש עוד יותר את הפער בין העולם האמיתי למציאות המוזרמת.

בתערוכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים IFA, שנפתחה השבוע בברלין, אף זכתה התופעה לכינוי האופנתי STAYACTION, או בתרגום חופשי "חופשה פעילה מול המסך".

הרעיון הוא שהאלקטרוניקה הביתית תעשה לטיולים ולנופש הפעיל את מה שהטייק-אווי עשה ליציאה למסעדות. על רקע המיתון בעולם יש בתופעה אפילו היגיון כלכלי מסוים: למה להוציא אלפי דולרים על חופשה כאשר העולם יכול לבוא אליכם, בשניים או בשלושה מימדים, דרך המסך?

גם מי שעדיין מחובר למציאות עתיד להיחשף בקרוב ישירות למהפכת האודיו-וידיאו שבדרך. להלן כמה מהמגמות המרכזיות בתערוכה.

מסכי טלוויזיה: צניחת המחירים

מי שרכש לאחרונה טלוויזיית LCD ביתית מקובלת, מתוך אמונה שירידת המחירים הדרמטית בשנה האחרונה כבר מיצתה את עצמה - צפוי להפתעה לא נעימה.

רבים ממסכי ה-LCD שקיימים כיום בשוק עתידים להידרס ולהידחק בשנה הבאה על-ידי דור החדש של מסכים מתקדמים הרבה יותר.

כמעט כל השקות המסכים בתערוכת IFA התמקדו בדגמים עם תאורת LED אחורית, שאמורים להציע ניגודיות, בהירות, זמן תגובה וחיסכון בחשמל, ברמות חסרות תקדים.

הטכנולוגיה החדשה גם מעניקה למעצבים התעשייתיים חופש יצירתי. חברת LG, למשל, הציגה בתערוכה טלוויזיה ללא מסגרת, שנראית כמו משטח זכוכית אחיד ודקיק שכל שטחו משמש לתצוגה.

רבים ממסכי הדור החדש, שייכנסו לשוק החל מ-2010, יצוידו גם בכניסת אינטרנט תקנית שתאפשר הזרמת תוכן מהאינטרנט למסך הביתי. הם יפעלו בתדרי ריענון גבוהים יותר משמעותית. בתערוכה הוצגו לא מעט דגמים עם קצב ריענון של 400 הרץ, לעומת קצב של עד 120 הרץ התקני כיום - ויצוידו במקלטים (טיונרים) פנימיים שתומכים "מהקופסה" בקליטה של שידורים דיגיטליים אלחוטיים.

בענף צופים כי כתוצאה מכך המחירים של מסכי ה-Low-End מהדור הנוכחי בגודל 26 אינץ' ומעלה ייחתכו עוד בעשרות אחוזים. בשורה טובה לחובבי עסקאות ה-200 דולר בדיוטי-פרי.

ומה לגבי תצוגת תלת-מימד? למרות הרעש סביב הטכנולוגיה ב-IFA, היא עדיין לא בשלה לצאת לשוק, והמחירים מבטיחים כי בשנים הראשונות לפחות היא תישאר כנראה נחלתם של עשירים.

HD אלחוטי: המלחמה הבאה בפתח

התקשורת האלחוטית של תוכני וידיאו ואודיו באיכות HD מסומנת כיום בתור "הדבר הגדול הבא" בתעשיית מוצרי הצריכה האלקטרוניים. היא אמורה לפתור את מכורי המסך משלל הכבלים, שמחברים בין המסכים לבין מכשירי הבלו-ריי, המחשב והאינטרנט, ולהביא חוויית צפייה באיכות גבוהה.

אלא שתעשיית האלקטרוניקה כנראה פשוט לא יכולה בלי לצאת למלחמת עולם טכנולוגית אחת לכמה שנים - וגם ב-IFA ניצבו על הבמה שני תקנים מתחרים ולא תואמים, שנועדו לאותה מטרה ממש: להעלות לאלחוט תוכני וידיאו באיכות HD מלאה (פורמט 1080i), ללא דחיסה, ולשדר אותם בו-זמנית לכמה מסכים.

תקן אחד הוא ה-WirelessHD, שפועל בתחום התדרים של עד 60 ג'יגה הרץ ואושר לאחרונה לשימוש ביתי ללא צורך ברישיון באירופה. התקן מקודם כיום על-ידי עשרות חברות אלקטרוניקה ומדיה עולמיות, כולל ענקים כמו סוני, פנסוניק, טושיבה פיליפס וסמסונג.

למולו ניצב תקן ה-WHDI, שאמור לעשות את אותו הדבר רק בתדר שונה לגמרי (5 ג'יגה-הרץ), וגם הוא נתמך על-ידי ענקים כמו שארפ והיטאצ'י.

למותר לציין כי שני המחנות טוענים כי השיטה שלהם יותר איכותית, יותר נטולת הפרעות ויותר זולה.

לפיכך, כמו שקרה בעבר הכדור יעבור לצרכן, שיצטרך להמר ב-2010 איזו טכנולוגיה תשרוד ואיזו תמחק את השקעתו. הנחמה היא שבינתיים זו בעיה של עשירים בלבד: המחיר של הטלוויזיות הראשונות שהוצגו בתערוכה עם תמיכה מובנית בתקן ה-WirelessHD החדש, דוגמת ה-Z1 של פנסוניק שיוצאת כיום לשוק, מתחיל בסביבות 5,000 דולר ומעלה.

שלט אוניברסלי: מי שולט במי

בעידן הבידור הביתי האלחוטי אמנם אפשר לצפות בתוכן מכל מסך ברחבי הבית, אך עדיין לא נמצא פיתרון לזמן ההליכה המשעמם בין מסך אחד למשנהו או למקומות שבהם לא ניתן להתקין מסך, כמו מרפסת הגג למשל.

לעזרה יגויס השלט-רחוק האוניברסלי, שהפך בשנים האחרונות למרכז העצבים של רשת האלקטרוניקה הביתית.

סמסונג, למשל, הציגה בתערוכה אב-טיפוס של שלט אוניברסלי עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', שמלבד תפקידיו הרגילים - לימוד קודי השליטה של עשרות שלטים ביתיים נפרדים וריכוזם ביחידה אחת - יכול לתפקד גם כטלוויזיה אישית עצמאית בסיוע שני מקלטים דיגיטליים וחיבור Wi-Fi. גם לטושיבה היה מוצר דומה בתערוכה, בצירוף מערכת הפעלת מגע.

עכשיו שמישהו רק ירים את הכדור וימציא כורסה ממונעת עם ג'קוזי מובנה.