נסטלה והרשי שוקלות הצעת רכש לקדוברי בכ-21 מיליארד דולר

יצרנית הממתקים הבריטית סירבה אתמול להצעת הרכש של יצרנית המזון האמריקנית קראפט בסך 16.7 מיליארד דולר ■ אנליסטים העריכו כי נסטלה עשויה לחבור להרשי כדי לפצל את קדבורי

יצרנית הממתקים הבריטית קדבורי , שדחתה אתמול (ב') את הצעת הרכש של יצרנית המזון האמריקנית קראפט , עשויה למשוך רוכשים פוטנציאליים - החל מיצרנית המזון השווייצרית נסטלה וכלה ביצרנית הממתקים האמריקנית הרשי. אנליסטים מעריכים כי עסקה כזו עשויה להגיע ל-21 מיליארד דולר.

כזכור, קדבורי דחתה את הצעת הרכש של קראפט, בסך 16.7 מיליארד דולר, כ"בלתי מספקת באופן מהותי". לאחר מכן זינקה מניית קדבורי ועברה את המחיר למניה כפי שנקבעה בהצעת הרכש. כעת ממתינה קדבורי להצעה משופרת מקראפט, או להצעה נגדית מאחת מהמתחרות שלה.

שוקלת לחסום

נסטלה היא חברת המזון היחידה העולה בגודלה על קראפט, והיא עשויה להתפתות ולהגיש הצעה נגדית שתחסום את המהלך של קראפט המתחרה להתרחבות. ב-2008 הסתכמו מכירותיהן המשולבות של קדבורי וקראפט ב-51 מיליארד דולר, כמחצית מהכנסות נסטלה באותה התקופה.

אנליסטים העריכו כי נסטלה עשויה לחבור להרשי כדי לפצל את קדבורי. הרשי היא יצרנית הממתקים הבורסאית הגדולה בארה"ב. רוכשים פוטנציאליים אחרים הם קלוג, יצרנית דגני הבוקר הגדולה בארה"ב, ויצרנית המשקאות פפסיקו.

לדברי מרטין דבו, אנליסט באינווסטק בלונדון, "אם יש לשחקניות האחרות עניין אסטרטגי בקדבורי - ההצעה של קראפט תגרום להן לצאת מהארון".

גם בקראפט עדיין לא ויתרו על העסקה, ובחברה אמרו כי יימשכו המאמצים לשכנע את קדבורי לפתוח במשא-ומתן.

המלכוד הוא שאם קראפט תציע מחיר גבוה מדי כדי להדביק את יריבותיה, בעלי המניות שלה עלולים להתקומם. אנשי הדוברות של הרשי, קלוג, פפסיקו ומארס סירבו להגיב על הדברים.

העסקה הגדולה ביותר בתעשיית הממתקים נרשמה אשתקד, כאשר רכשה מארס, חברה פרטית שמייצרת את M&M, את ריגלי, כדי להדיח את קדבורי מהמקום הראשון ברשימה של יצרניות הממתקים הגדולות בעולם.

בעלת המניות הגדולה ביותר של קדבורי, ליגל אנד ג'נרל אינווסטמנט מנג'מנט, הביעה תמיכה בהנהלת החברה בדחיית ההצעה של קראפט, ואמרה כי לקחה לתשומת-לבה את "ההערכות בעסקאות אחרות שהתבצעו לאחרונה, ושבהן היו מעורבות חברות מזון אחרות".

השוקולד והמסטיק יופרדו

לדברי ג'ון קוקס, מנהל סיקור חברות המזון והמשקעות בקפלר בציריך, הרשי עשויה לרכוש חלק מנכסי השוקולד - בעוד נסטלה תחזיק בפעילות ייצור המסטיק של קדבורי. לדבריו, הרשי עשויה לגייס מימון לרכישה של נכסי קדבורי באמצעות מכירת זכויותיה למותג קיט-קט בארה"ב חזרה לנסטלה, שמבקשת זה זמן רב להחזיר לידיה זכויות אלה.

השתלטות קראפט על קדבורי תהיה עסקת הרכישה הגדולה ביותר שתבצע חברה אמריקנית באירופה השנה.

על-פי נתוני בלומברג, השווי המצרפי של עסקאות הרכש שבהן היו מעורבות חברות מזון וקמעונאות צנח ב-12 החודשים האחרונים ל-62.6 מיליארד דולר - לעומת 208.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.