הערכה: הלוואות מנורה ניתנו תחילה מכספי המבוטחים

לאחר שהתגלו הבעיות בהלוואות והקושי בהחזרים מנורה מבטחים קנתה את תיקי ההלוואות הללו במחיר מלא, כולל הריביות, כך שהנזק הכספי לא חל על המבוטחים אלא עבר ככל הידוע במלואו לנוסטרו של החברה

מימון ההלוואות שהעמידה מנורה מבטחים במסגרת פרשת ההלוואות הבעייתיות נעשה בתחילה מתוך כספי המבוטחים המנוהלים במנורה, כך על פי ההערכות בשוק הביטוח. עם זאת, לאחר שהתגלו הבעיות בהלוואות והקושי בהחזרים מנורה מבטחים קנתה את תיקי ההלוואות הללו במחיר מלא, כולל הריביות, כך שהנזק הכספי לא חל על המבוטחים אלא עבר ככל הידוע במלואו לנוסטרו של החברה. בתחילת הפרשה מסרה החברה כי הנזק הכספי שנגרם מההלוואות הבעייתיות והוראות ההשקעה הרטרואקטיביות בפוליסות הטופ-פייננס של החברה, נרשם במלואו על החברה והלקוחות לא נפגעו. המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, אמר מוקדם יותר השבוע כי האוצר יבדוק אם אכן לקוחות החברה לא נפגעו משתי הפרשות. מנכ"ל מנורה מבטחים הוא ארי קלמן.

בתוך כך, שם נוסף של סוכן ביטוח ששמו נקשר לפרשת ההלוואות הבעייתיות במנורה מבטחים הוא עזרא גבאי, שבנוסף לסוכנות הביטוח שלו - גבאי סוכנות לביטוח, הוא גם יו"ר ובעל שליטה בחברת איזוטסט. בין ההלוואות הבעייתיות של מנורה נמצאות ככל הידוע גם הלוואות שניתנו ללקוחות של גבאי, אם כי בהיקף פחות ביחס להיקף ההלוואות הבעייתיות של לקוחות מיקי גרובר.

גבאי, נשוי ואב לשלושה, הינו סוכן ותיק הנחשב למקורב לבכירים בליכוד, אמר בשיחה עם "גלובס", כי "לא מחקו לי, להלוואות שניתנו ללקוחות שלי, שקל בחיים. כל מי מהלקוחות שלי שלקח הלוואה, החזיר", אמר והוסיף כי "אין כל בעיות".

"אני עובד עם מנורה מבטחים כ-20 שנים. אני גם עובד עם הראל, איילון, הכשרה ביטוח ועוד חברות", אמר גבאי והוסיף כי "אנו סוכנות ניהול הסדרים רצינית ומבטחים אנשים רציניים. אין לנו בעיות".

מה היקף ההלוואות שמכרת במנורה?

"מכרתי במנורה פוליסות ביטוח. עליהן נלקחו הלוואות. כיום נותר היקף חשיפה של כמיליון שקל בתיק ההלוואות של הלקוחות שלי במנורה. לא מדובר בהלוואות גדולות, בין 50 אלף שקל ל-300 אלף שקל. הכל כחוק ובסדר".

יש טענות שההלוואות שניתנו על ידי מנורה נעשו בניגוד לנוהלי האוצר.

"מנורה נתנו הלוואות בהסכם ובסדר".