חברת השירותים הפיננסיים האמריקנית TIAA-CREF מאשרת: חיסלנו האחזקה באפריקה ישראל

כך מדווח הארגון הפרו-פלסטיני עדאלה ניו-יורק ■ זאת, על רקע מכתב של לקוחות החברה בו קראו לה לחסל ההשקעה באפריקה בשל הבנייה בהתנחלויות ■ נכון ל-30 ביוני TIAA-CREF החזיקה במניות אפריקה בהיקף 257 אלף דולר ולדבריה, היא מכרה את כולן מוקדם יותר השנה

רוחות אנטי ישראליות - לא רק באירופה: לאחר שקרנות פנסיה חיסלו, לפי דיווחים זרים, את השקעותיהן במניות אפריקה ישראל ואלביט מערכות בשל הקשר של החברות הללו לסכסוך הישראלי-פלסטיני, כעת גם בארה"ב עולות קריאות דומות. בשבוע שעבר דיווחנו כי הארגון הפרו-פלסטיני עדאלה ניו-יורק קרא לממשלת נורבגיה לחסל את החזקותיה באפריקה ישראל, ואמש (ו') נודע כי 59 לקוחות באחת מחברות שירותי הפיננסים הגדולות בארה"ב קוראים לה לחסל גם כן את החזקותיה באפריקה ישראל.

במכתב פתוח שפרסמו לקוחות TIAA-CREF, אחת מחברות שירותי הפיננסים הגדולות בארה"ב המנהלת נכסים בהיקף מאות מיליארדי דולרים, הם קראו לה להחרים את אפריקה ישראל בשל בנייתה בשטחים שמעבר לקו הירוק. החברה פועלת כמלכ"ר ומנהלת השקעות בעיקר עבור מורים בארה"ב. מטה החברה ממוקם בניו-יורק, שם גם פועל עדאלה ניו-יורק לקידום החרם על ישראל. החברה, נציין, מדורגת בין 100 החברות הגדולות בארה"ב בדירוג המגזין פורצ'ן.

בתגובה למכתב של לקוחותיה, ארגון אדלה מפרסם דיווח רגולטורי ששיחררה הלילה (שבת) חברת TIAA-CREF המאשר כי היא אכן חיסלה אחזקותיה באפריקה ישראל מוקדם יותר השנה. דובר החברה מסר כי "החברה כבר לא מחזיקה במניות אפריקה של לב לבייב", לפי דיווחים של הארגון.

הדיווח האחרון מהחברה, מתאריך ה-30 ביוני, אמר כי TIAA-CREF החזיקה במניות אפריקה בהיקף 257 אלף דולר וכי היא מכרה את כולן. הדיווח הופיע רק בימים האחרונים באתר של החברה, והיא מכחישה שהעלתה אותו לאתר רק לאחרונה בתגובה למכתב לקוחותיה, וטוענת כי הוא פורסם מוקדם יותר השנה.

לעומת זאת, ארגון אדלה כותב כי בדיווח ה"אחרון" מ-30 ביוני, החברה מציינת כי היא ממשיכה להשקיע בחברות ישראליות שתומכות בבנייה בהתנחלויות, דוגמת בנק דיסקונט, סלקום, בזק, בנק לאומי, מוטורולה ועוד.

ארגון אדלה טוען כי אפריקה של לב לבייב היתה נתונה לחרם של משקיעים כבר מאז 2007, בתגובה לפעילותה בהתנחלויות ולמעורבותה בפגיעה בזכויות אדם במכרות היהלומים באנגולה ובנמיביה, ובסייפא של הדיווח נכתב כי אפריקה גם עומדת בפני קשיים כלכליים, מה שעזר לחברת ההשקעות לקבל את ההחלטה.

לקוחות TIAA-CREF "מביעים דאגה עמוקה"

אפריקה ישראל, דרך דניה סיבוס שבשליטתה, פעילה בבנייה בשטחים שמעבר לקו הירוק, כגון במעלה אדומים, הר חומה ומתתיהו מזרח. אגב, על המכתב שקרא להחרים את אפריקה ניתן לזהות גם כמה שמות ישראליים, כגון גיל אנידג'ר ויואב אלינבסקי, לצד שמות ערביים החתומים גם כן על המכתב.

"אנו, הלקוחות החתומים מטה, מביעים דאגה עמוקה על כך ש-TIAA-CREF משקיעה כספי פנסיה באפריקה ישראל, חברה שמפרה את זכויות האדם ואת החוק הבינלאומי", כתבו הפונים האמריקנים. "בתור לקוחות, אנו מצפים ש-TIAA-CREF תפעל לפי המוטו 'שירותים פיננסיים למען טובת הכלל'. אסור שהכספים יושקעו בחברה שבונה בהתנחלויות שמפירות את זכויות האדם ואת החוק הבינלאומי".

קריאה זו לחרם מצטרפת לקריאות דומות שעלו בתקופה האחרונה באירופה. בחודש מאי, יצאו 11 ארגונים בנורבגיה בקריאה לקרן הפנסיה הממשלתית לחסל את החזקותיה באפריקה. הקרן היא בעלת המניות החמישית בגודלה באפריקה ישראל. העיתון הנורבגי NorWatch דיווח בחודש שעבר כי הבנק הבריטי בלקרוק חיסל את החזקותיו באפריקה בשל בנייתה בשטחים שמעבר לקו הירוק, אולם כעבור מספר ימים הכחישה דוברת בלקרוק בפני "גלובס" את הסיבה.

בנוסף, ארגון עדאלה ניו-יורק מסר כי קרן הפנסיה הגדולה בשבדיה (AP1), שהיא ככל הנראה בעלת המניות העשירית בגודלה באפריקה ישראל, אישרה בפניו לפני יומיים כי היא חיסלה את החזקתה באפריקה, אם כי היא לא ציינה את הסיבה לכך ואין ודאות כי הרקע הוא פוליטי. מוקדם יותר השנה, ממשלת בריטניה הודיעה כי לא תשכור את בניין השגרירות החדש בת"א מאפריקה ישראל מסיבות פוליטיות, ומסרה כי "עמדתה של ממשלת בריטניה היא שבנייה בהתנחלויות שבשטחים הכבושים מנוגדת לעקרונות החוק הבינלאומי".