צ'אבס חוגג: מצבור ענק של גז טבעי התגלה במפרץ ונצואלה

[למדור שוקי עולם] נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, הכריז על התגלית בסיום ביקור בספרד, תוך שהוא גורם מבוכה דיפלומטית לראשי המדינה ומעיר הערות חסרות טקט למלך חואן קרלוס

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, הכריז שלשום (ו') כי כמות "גדולה מאוד" של גז טבעי נתגלתה בקרקעית הים בקרבת חופי המדינה. לדברי צ'אבס, התגלית תהפוך את ונצואלה לאחת מיצרניות הגז הגדולות בעולם. שלשום (ו') נפגש צ'אבס עם מלך ספרד בסופו של מסע דילוגים בינלאומי שנוי במחלוקת, שבמהלכו הציעה לו רוסיה טנקים וכלי נשק אחרים.

לדברי צ'אבס, הקידוח שמבצעות חברת הנפט הספרדית רפסול וחברת הנפט האיטלקית ENI במפרץ ונצואלה, עשוי להניב 7-8 טריליון רגל מעוקבת גז טבעי - פי-ארבעה מהאומדנים הקודמים. רפסול אישרה את הדברים ואת הערכתו של צ'אבס.

השתאות וחרדה

לפי דוברי החברה, כמות הגז שהתגלתה שווה להיקף הצריכה של ספרד בתקופה של יותר מחמש שנים. החברה ציינה, עם זאת, כי יש צורך לערוך בדיקות נוספות. תגלית הגז של ונצואלה היא השנייה שנרשמה באמריקה הלטינית בשבוע שעבר.

ביום ד' הודיעה חברת הנפט של ברזיל, פטרוברס , שמרבצי הנפט והגז בשדה גוארה שווים ל-1.1-2 מיליארד חביות נפט. 8 טריליון הרגל המעוקבת של גז טבעי שגילתה ונצואלה שווים ל-1.44 חביות נפט.

"תגלית בהיקף כזה מספקת תמריץ אדיר לוונצואלה" אמר סקוט פירסון, אנליסט שמתמחה בחיפושי נפט באמריקה הלטינית בווד מקנזי. משאבי האנרגיה העצומים של ונצואלה מעוררים השתאות וחרדה כאחד בקרב חברות נפט בינלאומיות ומשקיעים אחרים.

צ'אבס, שרואה את עצמו כמהפכן, הפך במהלך עשר שנותיו בתפקיד נשיא ונצואלה לשליט בעל מאפיינים רודניים. הוא מנסה בדרכים שונות לשנות את החוקה כדי להעניק לעצמו עוד סמכויות כנשיא. הוא אף הלאים נכסים זרים, כולל את פעילותו המקומית של הבנק הספרדי סנטנדר.

צ'אבס הודיע על תגלית הגז הטבעי בנוכחותו של יו"ר רפסול, אנטוניו ברופאו, והודעתו היתה בבחינת סיום דרמטי לביקורו בספרד, שאליה הוא הזמין את עצמו תוך שהוא גורם מבוכה עצומה למנהיגי המדינה.

זקן כמו של פידל

"גידלת זקן ממש כמו פידל קסטרו", אמר צ'אבס בעליצות למלך ספרד, חואן קרלוס. היחסים בין השניים נחשבים רעועים. לפני שנתיים, בכינוס בינלאומי, פקד המלך הספרדי על צ'אבס, "שתוק!", לאחר שזה כינה את אחד מראשי הממשלה לשעבר של ספרד בשם "פאשיסט".

בשיחות פרטיות הביעו מנהיגי ספרד חלחלה מהסיכונים הדיפלומטיים הכרוכים בביקורו של צ'אבס במדריד בסיומו של מסע דילוגים בינלאומי שכלל את טורקמניסטן, בלרוס, לוב, איראן, סוריה ואלג'יריה. נקודת השיא של ביקורו של צ'אבס במוסקבה היתה הבטחתה של רוסיה למכור נשק לוונצואלה. ההכרזה הזו גורמת דאגה רבה גם בספרד, מחשש שהדבר עלול לערער את היציבות באמריקה הלטינית.