משפ' עופר (כמעט) תמיד מרוויחה

בהסדר עלולים בעלי המניות למצוא עצמם בלי כסף ובלי חברה, שתישאר בידי האחים

ימים לא פשוטים עוברים על חברת הספנות צים, שבשליטת החברה לישראל. כידוע, החברה עסוקה בחודשים האחרונים במשא ומתן אינטנסיבי עם נושיה הרבים במטרה לפרוס חובות בהיקף של 3.6 מיליארד דולר, אותם הייתה אמורה לשלם עד שנת 2013 (מתוכם חוב של כ-350 מיליון דולר לבעלי האג"ח).

פרישת חובות הכרחית לחברה, שכן על פי הערכותיה עד לשנה זו היא תגיע לגרעון תזרימי של כמיליארד דולר בעקבות השפל בענף הספנות, שהגיע בד בבד עם ביצוע תוכנית התרחבות שאפתנית של החברה.

אחת הסוגיות הרגישות בהסדר בצים היא מערכת היחסים שמקיימת החברה עם חברות הספנות הפרטיות של משפחת סמי ועידן עופר (בעלי 54% בחברה לישראל), שנכללות גם הן בהסדר החוב של החברה.

לאורך שנים ארוכות מקיימת צים קשרים עסקיים הדוקים עם חברות הספנות הפרטיות של משפחת עופר. כך, בשנים 2002-2004, בהן החזיקה עדיין החברה לישראל כ-50% ממניות צים, עמד היקף ההוצאות של החברה בעסקאות עם החברות הפרטיות של משפחת עופר על 1.65 מיליארד שקל.

קשרים אלה התהדקו בשנים האחרונות, מאז רכשה החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, את מניות המדינה בצים והגיעה לאחזקה של 98.5% ממניות חברת הספנות. כיום, ניתן להתווכח האם רכישת צים הייתה עסקה משתלמת עבור החברה לישראל, אולם מי שלבטח נהנה מצים הן חברות הספנות הפרטיות של משפחת עופר.

675 מיליון דולר לחברות של עופר

בשנות הגאות בענף, פרחו ושגשגו הקשרים שבין צים למשפחת עופר. העסקאות בין הצדדים היו מורכבות למדי, וכללו בין היתר רכישה משותפת של אוניות של חברת עופר ספנות וצים, רכישת אוניות של צים מחברות פרטיות של משפחת עופר, וחכירת אוניות מאותן החברות.

העסקה המרכזית בין הצדדים נחתמה בסוף שנת 2004. לפי העסקה, תרכוש ותחכור צים 12 אוניות מחברת הספנות זודיאק, שבבעלות סמי עופר תמורת 820 מיליון דולר (מאז מכרה צים שתיים מהאוניות ברווח הון של 250 מיליון שקל).

בשורה התחתונה, מאז שנת 2004 ועד היום שילמה צים לחברות של משפחת עופר 675 מיליון דולר. מתוך סכום זה, 315 מיליון דולר שולמו עבור רכישת האוניות. יתרת ה-360 מיליון דולר שולמו עבור חכירת אוניות מאותן החברות. נכון להיום חוכרת צים 14 אוניות מחברות הקשורות למשפחת עופר.

בזאת לא מסתיים הקשר בין הצדדים. עד לשנת 2013 (טווח השנים הרלוונטי לפריסת החובות של צים) אמורה צים להעביר לחברות של משפחת עופר עוד 464 מיליון דולר, בגין הסכמי רכישה וחכירה. החל משנת 2014 היא אמורה לשלם לאותן החברות סכום נוסף של 430 מיליון דולר. כלומר, סך החוב מסתכם ב-894 מיליון דולר.

מי ישלוט בצים?

לצים חובות כבדים לנושים רבים (בנקים זרים, מספנות, מחכירי אוניות ובעלי האג"ח). בסיס הסדר החוב עם הנושים, כפי שהוצג בסוף השבוע שעבר, דומה למדי: דחיית תשלומי החוב תמורת פיצוי בריבית (מחזיקי האג"ח יאלצו להמתין לפחות 4 שנים נוספות, אם ההסדר יאושר).

אולם ההסדר עם החברות הפרטיות של משפחת עופר שונה: אמנם מדובר בנושה היחיד שמוכן לוותר על חלק מהחוב (150 מיליון דולר), אלא שבתמורה יקבלו החברות הללו שטר הון המיר למניות צים בשווי של 150 מיליון דולר. לפי תנאי ההסדר, השטר יומר למניות כאשר צים תונפק, או בשנת 2016 (לפי המועד המוקדם מביניהם).

קשה לדעת בשלב זה כמה מניות יקבלו אותן חברות, אך תיאורטית ייתכן מצב שבו החברות הפרטיות יקבלו את השליטה בצים (אם שווי החברה יהיה נמוך מ-300 מיליון דולר). ואם החברה תהיה שווה פחות מ-150 מיליון דולר, החברות הפרטיות יקבלו לידיהן את מלוא השליטה בצים (100%).

במסגרת הסדר החוב, צריכים בעלי המניות של החברה לישראל לאשר הזרמת 250 מיליון דולר לצים (בנוסף ל-100 מיליון דולר שכבר הועברו). אי הוודאות לגבי מידת הדילול שצפויה לספוג החברה לישראל, מחדד עוד יותר את השאלה האם כדאי לבעלי המניות שלה לאשר את ההזרמה, שכן הם עלולים למצוא את עצמם במצב שבו יזרימו את הסכום לצים ובכל זאת יאבדו אותה, ולא לטובת אחד הבנקים אלא דווקא למשפחת עופר.