שטיגליץ: "הבעיות במערכת הבנקאית חמורות משהיו לפני פרוץ המשבר"

[למדור שוקי עולם] זוכה פרס נובל לכלכלה אמר כי ארה"ב נכשלה בניסיונה לתקן את הבעיות במערכת הבנקאית שלה, שאף התגברו לאחר קריסת ליהמן ברדרס ■ שנה לקריסת ליהמן ברדרס - מה השתנה ומה למדנו?

ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל לכלכלה, אמר כי ארה"ב נכשלה בנסיונה לתקן את הבעיות במערכת הבנקאית שלה, שאף התגברו לאחר קריסתו של ליהמן ברדרס, שהיה בזמנו בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב.

"בארה"ב ובמדינות רבות אחרות, הבנקים הגדולים מכדי ליפול, הפכו לגדולים אף יותר", אמר שטיגליץ בראיון שנערך אמש (א') בפריז, צרפת. "הבעיות חמורות משהיו ב-2007, לפני פרוץ המשבר".

דבריו של שטיגליץ ממשיכים את עמדתו של יו"ר ה'פד' לשעבר, פול וולקר, שייעץ לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, להקטין את גודלם של הבנקים וכן את דבריו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מחודש שעבר, שהמליץ לממשלות לבלום את מגמת ההתרחבות של הגופים הפיננסים.

לאחר קריסתו של ליהמן ברדרס, לפני שנה, משרד האוצר האמריקני הוציא מיליארדי דולרים כדי להציל את המערכת הפיננסית. מאז, הנכסים של בנק אוף אמריקה גדלו ומצבו של סיטיגרופ התייצב.

בבריטניה, הממשלה מחזיקה ב-43% מלוידס TSB ומנהלת את הפעילות של HBOS . בצרפת, הבנק הצרפתי BNP פריבה שולט כעת בנכסים של חברת הביטוח הבלגית פורטיס .