אמון העסקים בגרמניה התחזק והשווקים באירופה ננעלו בעליות

סקר ZEW בגרמניה, שמטרתו לחזות התפתחויות במשק בחצי השנה הקרובה, עלה לרמה של 57.7 בספטמבר - הרמה הגבוהה ביותר מזה שלוש שנים ■ ; פלאזה סנטרס עלתה ב-2.6% ■ הדאקס עלה ב-0.16%

ביום השנה לקריסתו של בית ההשקעות ליהמן ברדרס, המדדים המובילים באירופה נסגרו בעליות קלות, זאת לאחר שמדד אמון העסקים בגרמניה עלה לשיא של 3 שנים ונתוני מאקרו חיוביים בארה"ב עודדו את המשקיעים.

מדד אמון העסקים של המשקיעים ברגמניה של חודש ספטמבר עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז יותר משלוש שנים, לאור ההתאוששות של המשק וזינוק המניות בבורסות.

סקר ZEW למחקר כלכלי באירופה דיווח כי המדד לציפיות האנליסטים ומשקיעים בגרמניה, שמטרתו לחזות התפתחויות במשק בחצי השנה הקרובה, עלה לרמה של 57.7 מרמה של 56.1 באוגוסט. נציין כי האנליסטים של בלומברג חזו כי המדד יעלה ל-60.

העלייה בהזמנות ממפעלים, הייצוא והאמון בעסקים מראים כי הצמיחה במשק הגרמני הייתה מהירה יותר מהציפיות, אחרי שיצא ברבעון השני בצורה מפתיעה מהמיתון הקשה ביותר שעבר מאז מלחמת העולם השנייה.

נציין כי מדד דאקס של גרמניה עלה ב-52% בהשוואה לחודש מרס והגיע לשיא של שנה בשבוע שעבר, כאשר חברות ברחבי העולם רשמו רווחים שעלו על התחזיות.

ברקע, סקר של חברת היעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ חושף כי אירופה עקפה את צפון אמריקה כאיזור העשיר ביותר לפי נכסים תחת ניהול. על פי הסקר, בארה"ב וקנדה היו 29.3 טריליון דולר בנכסים תחת ניהול לעומת 32.7 טריליון דולר באירופה במהלך 2008.

בורסות אירופה ננעלו בעליות: לונדון עלתה ב-0.5% ■ פרנקפורט הוסיפה 0.2% ■ פאריס טיפסה ב-0.6%.

זיסר דווקא מתרחב בפולין: בונה קניון בלודז' ב-85 מיליון אירו

חברת פלאזה סנטרס שבשליטת מוטי זיסר רכשה שטח של 55 אלף מ"ר בלודז', העיר השנייה בגודלה בפולין, לשם הקמת קניון ומרכז בידור, בהשקעה כוללת של 85 מיליון אירו. כך דיווחה החברה לבורסה של לונדון. לפי הערכות בשוק, מתוך סכום זה הוקצו 13-14 מיליון אירו לטובת רכישת הקרקע.

כמו כן, לפלאזה סנטרס יש בעיר גם פרויקט מגורים בשטח 80 אלף מ"ר שנמצא בתכנון וששוויו בדו"חות הכספיים של 2008 נאמד ב-14.8 מיליון אירו.

השטח אותו רכשה החברה כעת מיועד לבניית קניון שיכיל 45 אלף מ"ר להשכרה, 120 חנויות, מרכז בידור, מתחם קולנוע ושטחי חנייה נרחבים. הקרקע נמצאת סמוך לתחנת רכבת ולנתיבי תחבורה ונמצאת במרחק של ארבעה ק"מ דרומית ממרכז העיר. פלאזה סנטרס מעריכה כי בניית הקניון תחל בסוף 2010, בתנאי שתקבל את האישורים הרלונטיים ומימון לפיתוח הפרויקט.

נעילה מעורבת באסיה

המדדים המובילים באסיה ננעלו במגמה מעורבת, בהמשך לנעילה החיובית אמש (ב') בוול סטריט, וכאשר מניות חברות היצוא היפניות עלו מעט לאור היחלשותו של הין ביחס לדולר.

בזירה הסינית, מספר אנליסטים מודאגים מהמתיחות ההולכת וגוברת ביןארה"ב וסין בתחום הסכמי הסחר הבינלאומי.

"האפשרות להתאוששות גלובלית רחוקה מלהיות מובנת מאליה, ומדיניות מגן הינה סכנה אמיתית לסיכוי של הבראתו של הסחר הבינלאומי - החוליה החלשה בתחזית הצמיחה העולמית". כך נטען ב-RBC קפיטל מרקטס.

בזירה האוסטרלית, הפרוטוקולים של ישיבת הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) חושפים כי הועדה המוניטרית מאמינה כי חל שיפור במצבה של הכלכלה העולמית, אך הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על המגמה החיובית. הבנק רמז כי על אפשרות של העלאת הריבית שעומדת כעת על 3%; "הבנק המרכזי צריך לאמץ מדיניות מוניטרית פחות מרחיבה", נכתב בפרוטוקולים של הישיבה שנערכה ב-1 לספטמבר.

מדד ניקיי 225 עלה ב-0.15% ל-10,217 נקודות ■ מדד הנג-סנג איבד 0.3% ל-20,866 נקודות ■ מדד שנחאי המשולב עלה ב-0.2% ל-4,540 נקודות ■ מדד S&P/ASX 200 עלה ב-0.2% ל-4,540 נקודות ■מדד סנסקס 30 .

בזירת המטבעות, הדולר עולה ב-0.2% ל-91.04 ין לדולר.

"צפויות עוד תנודות בשוק הסחורות"

אם תשאלו את סקוט גורדון, מנכ"ל ויו"ר קבוצת רוזנטל קולינס (RGC), שמתמחה במסחר בחוזים עתידיים על סחורות, הסיכונים והטלטלות בשוק הסחורות עדיין לא חלפו.

"אמנם אינני כלכלן, אך מהניסיון שלי בשוק אני יודע שאחרי שמתרחש בשוק מהלך כל כך קיצוני במחירים, כמו זה שראינו בשנה שעברה, אי אפשר לצפות לתקופה של שקט", אומר גורדון בריאיון ל"גלובס". ייצור הפלדה בסין הגיע לשיא של 51.65 מיליון טו באוגוסט - עלייה שנתית של 21% המשקפת גידול יומי של 1.67 מיליון טוב. כך מסרה מחלקת המחקר של מורגן סטנלי אתמול (ב').

מבין חברות האנרגיה והסחורות המובילות באסיה פסיפיק, נציין את BHP ביליטון , ריו טינטו , פטרוצ'יינה , ניפון סטיל .

ג'פאן איירליינס הציגה עליות בהמשך לזינוק של 8% אתמול. עיתון "ניקיי" מדווח כי החברה החליטה לצמצם ב-20% את היקף הטיסות עד השנה הפיסקלית של 2011 והחל מחודש הבא.

מניות חברות היצוא היפניות ריכזו עניין על רקע היחלשותו של הין היפני ביחד לדולר. טויוטה , הונדה , קנון .

[לטבלת שערי חליפין]