אנשי העסקים שעשו את תשס"ט: מי קיבל כמה כותרות ולמה

ארקדי גאידמק, יצחק תשובה, לב לבייב, אלי רייפמן, אילן בן-דב, שרי אריסון ועוד רבים ברשימת סיכום השנה

ארקדי גאידמק (649 כותרות): את תשס"ט התחיל האוליגרך בהתרסקות בבחירות המוניציפליות לראשות עיריית ירושלים, כשקיבל רק 7,500 קולות - פחות מאשר מספר האנשים המאכלסים את אצטדיון טדי, שבו מארחת בית"ר ירושלים את משחקיה. המשך השנה לא היה קל יותר. המשבר הכלכלי פגע אנושות ביציבותו הפיננסית של גאידמק, הוא נאלץ לחסל את עסקיו בארץ, וגם את בית"ר עזב. כיום הוא שוהה במוסקבה.

יצחק תשובה (432 כותרות): תשס"ט התחילה רע מאוד לבעל השליטה בקבוצת דלק. המשבר הפיננסי, וזה בשוק הנדל"ן בפרט, העמיד את דלק נדל"ן על פי תהום, ואיים לגרור אחריו את הקבוצה כולה. אם לא די בכך, היתה גם הלוואת הענק שנטל תשובה לפרויקט הפלאזה בלאס-וגאס, שטרם קרם עור וגידים. למזלו הטוב של תשובה, הגיעה תגלית הגז הסנסציונית מול חופי חיפה וחילצה אותו אל חוף מבטחים.

לב לבייב (428 כותרות): לאורך כל השנה מוטלת בספק יציבותה הפיננסית של אפריקה ישראל. לבייב רואה את המניה נשחקת ואת חובות האג"ח עומדים בפתח, ומוכר נכסים בקצב מסחרר. בין היתר מכר את הפרה המניבה שלו - קניון רמת-אביב - אבל זה לא הספיק. בחודש שעבר הכריע המשבר את לבייב, הוא הודיע לבעלי החוב כי לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו, ופתח במשא-ומתן על הסדר פריסת חובות

נוחי דנקנר (397 כותרות): כמו במקרה של תשובה, גם בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי עמד בפני ירידת ערך הקרקע בפרויקט המשותף של השניים בסטריפ של לאס-וגאס ומול המינוף המאיים. אבל כמו במקרה של תשובה, גם לדנקנר שפר מזלו - והחלטה פיננסית מצוינת לרכוש את מניית הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, כשזו היתה בשפל, מסדרת לקבוצה שלו רווחי-עתק, בשנה שהיא היתה צריכה אותם יותר מכול.

שרי אריסון (376 כותרות): תשס"ט היתה הכול פרט לרגועה מבחינת בעלת השליטה בבנק הפועלים. המאבק הגלוי מול המפקח על הבנקים ומול הנגיד סטנלי פישר, סביב הדחתו של יו"ר הפועלים דני דנקנר, שבר שיאים. אריסון יצאה במתקפה חסרת תקדים על הרגולטור, אבל לבסוף ניאותה לפשרה שבמסגרתה דנקנר עזב, וציון קינן תפס את מקומו של צבי זיו בתפקיד המנכ"ל. גם בחייה האישיים היתה זו שנה סוערת, ובמהלכה נפרדה מבעלה עופר גלזר.

דני דנקנר (268 כותרות): עזיבתו של צבי זיו את לשכת מנכ"ל בנק הפועלים לא עברה בשקט - וזאת בלשון המעטה. המפקח על הבנקים יצא במסע למען הדחתו של דנקנר מתפקיד יו"ר הבנק, לאחר עזיבת המנכ"ל. מאבק זה עורר יצרים רבים, ולאורכו היתה בעלת השליטה אריסון לצדו של היו"ר שלה. הסוף ידוע: דנקנר עזב - אבל לא לפני שאריסון ניצלה את שעת הכושר כדי להבהיר למי שצריך שיש בעלת בית לבנק.

אלי רייפמן (184 כותרות): סביר להניח כי מייסד אמבלייז לא יכניס את שנת תשס"ט לרשימת השנים המוצלחות שלו. אחרי שחובותיו האמירו, נודע כי רייפמן נטל הלוואות בשוק האפור משלי נרקיס. במארס השנה הוציא בית המשפט צו כינוס לנכסיו של רייפמן. החודש עלתה השופטת ורדה אלשיך מדרגה, וקבעה כי רייפמן ייאסר ל-45 יום אם לא יעביר את מניותיו באמבלייז למנהל המיוחד שמונה לנכסיו.

אילן בן-דב (154 כותרות): אין ספק כי לבן-דב היתה שנה מעניינת. הוא התחיל אותה בהסדר חוב עם בנק לאומי, הנושה הגדול ביותר של טאו, שלו היתה חייבת 400 מיליון שקלים; והוא סיים אותה כבעל השליטה באחת החברות הנחשקות ביותר במשק הישראלי, לאחר שזכה במכרז פרטנר, ורכש אותה מהתאגיד הסיני האצ'יסון. המינוף הגבוה שבו נעשתה העסקה מותיר לא מעט סימני שאלה באשר לאיך תיראה השנה הבאה של בן-דב.

אלכס שניידר (144 כותרות): כמו גאידמק, גם אלכס שניידר ידע כבר שנים טובות מתשס"ט. את השנה החלה מכבי תל-אביב בכדורגל שבבעלותו עם ציפיות גדולות, ועם תקציב מן הגדולים בליגה. אבל המשך העונה וסיומה היו עגומים עבור הצהובים. הקבוצה לא סיפקה את הסחורה, האוהדים התרגזו, ושניידר איבד את הסבלנות ומכר את הקבוצה באוגוסט החולף למיליונר היהודי-קנדי מיץ' גולדהאר.