סרט רע: בלוקבסטר תסגור 40% מסניפיה בארה"ב

תסגור 1,560 מסך 3,750 נקודות המכירה הקמעונאיות שלה ■ בשנים האחרונות גבר הלחץ על בלוקבסטר בעקבות המתחרות החדשות שנכנסו לשוק וכן עקב השינויים שחלו בהרגלי הצריכה של סרטי וידיאו

רשת ספריות הווידיאו הבינלאומית בלוקבסטר מתכננת לסגור 40% מחנויותיה בשנתיים הבאות. התוכנית המקורית של החברה הפועלת מדאלאס היתה לסגור 1,000 חנויות, אך אתמול (ג') היא העלתה את המספר ל-1,560 מסך 3,750 נקודות המכירה הקמעונאיות שלה.

300 מתוך החנויות האלה עשויות להפוך לנקודות מכירה, וחוזי השכירות על 300 חנויות נוספות ישונו או לא יחודשו. החברה מסרה כי המהלך נועד להגדיל את הרווחיות ולחסוך הון חוזר בסך 26 מיליון דולר.

בשנים האחרונות גבר הלחץ על בלוקבסטר, לאחר שלשוק נכנסו מתחרות חדשות המציעות מחירים זולים יותר.

נטפליקס מציעה מנוי חודשי ב-9 דולרים עבור מספר בלתי מוגבל של סרטים להשכרה באמצעות הדואר ובאמצעות סטרימינג באינטרנט. רדבוקס, אחת מיחידות קואינסטאר, מפעילה מכונות מכירה אוטומטיות שבאמצעותן ניתן לשכור DVD תמורת דולר ליחידה.

שתי החברות מתאפיינות בעלויות נמוכות יותר, מכיוון שבניגוד לבלוקבסטר הן אינן צריכות להוציא סכומים נכבדים על שכירות של אלפי נקודות מכירה.

כמו כן נפגעה בלוקבסטר מהשינויים בהרגלי הצריכה של סרטי וידיאו. ההערכה היא כי מכירות הווידיאו להקרנה ביתית צנחו השנה ב-8%-10%, ואחת הסיבות לכך היא שהצרכנים מקדישים זמן רב יותר לסוגי בידור אחרים כמו האינטרנט.

מנכ"ל בלוקבסטר, ג'ין קיס, תיאר את סגירת הסניפים כמהלך טבעי. בלוקבסטר הלכה בעקבות המתחרות והשיקה שירות השכרה באמצעות הדואר והאינטרנט וכן שירותי השכרה בקיוסקים. "בעצם אנחנו מוסיפים נקודות שירות ולא מבטלים נקודות שירות", אמר קיס.

אולם, ערוצי ההפצה החדשים של החברה אינם מתרחבים במהירות שמאפשרת להם להפוך למקור הכנסה חלופי במקום החנויות, שהכנסתן הולכת ומצטמקת. ברבעון שעבר הפסידה בלוקבסטר 39.7 מיליון דולר על הכנסות של 1.02 מיליארד דולר.