פישר: "אין בועות במשק; הבורסה לא חזרה לשיא והממשלה תשחרר קרקעות ותוריד את מחירי הדירות"

כך אמר נגיד בנק ישראל בראיון לרשת ב' ■ במתקפה על שרי אריסון: היא ידעה מדוע ביקשנו להדיח את דני דנקנר ■ על שוק המט"ח: "קשה לומר עד מתי נתערב; הדולר נחלש בעולם, ואיננו יכולים לשמור על ערכו" ■ "יהיה קשה לייצא לארה"ב, אך היצואנים שלנו חכמים ויעברו לשווקים אחרים"

"באופן טכני יצאנו מהמיתון, אך לפנינו ימים קשים והאבטלה תמשיך לעלות. אנו בשלבי התאוששות ראשונים של המשק, ואנחנו עדיין לא במצב טוב. ההתאוששות החלה ברבעון השני אך המצב לא חזר לנורמליות". כך אומר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בראיון לרשת ב' לרגל ראש השנה.

כשנשאל הנגיד מה דעתו על האפשרות לנפילה נוספת בכלכלה, כלומר תרחיש W, אמר: "אני לא נותן לזה הסתברות גבוהה אך זו בוודאי אפשרות. קשה לנבא, במיוחד עכשיו".

הנגיד הסביר מדוע המשבר הורגש בישראל באופן פחות חריף מאשר במדינות אחרות בעולם המערבי, ואמר: "נכנסנו למשבר במצב טוב. התקציב היה מאוזן ב-2007, הגירעון היה קטן ב-2008, הבנקים היו במצב חזק, היה לנו עודף בחשבון השוטף. מצב המשק הישראלי היה טוב מאוד בהתחלה, בניגוד למה שהיה בארה"ב. לכן המשבר הפיננסי לא פגע בנו כמו במדינות אחרות. עלינו לשמור על היציבות של המערכת הפיננסית ועל תקציב מאוזן - אלו גורמים חיוניים למצב המשק".

"קשה לדעת עד מתי נמשיך להתערב בשוק"

פישר, אשר רכש אתמול (ד') כ-200 מיליון דולר בשוק המט"ח בהמשך לרכישת כ-800 מיליון דולר בשבוע שעבר, התייחס לנעשה בשוק ואמר כי הוא מקווה "לחזור למצב נורמלי בשוק המט"ח כאשר המצב בעולם יהיה נורמלי יותר ובישראל נתקרב לתעסוקה מלאה". הנגיד דחה את הקריאות שעלו בימים האחרונים לחזרה לרצועת ניוד אלכסונית, ואמר כי הוא "מתפלא" על הצעה זו, שכן הרצועה היא "מדיניות שכשלה". לדבריו, "אני לא מבין למה אנשים רוצים לחזור למערכת הזו. לגבי מיסוי על ייבוא הון - זה מאוד מסובך וכשאתה מתחיל בדרך זו אתה לא יודע לאן תגיע, אז אני לא תומך בהצעות הללו".

פישר הרבה לדבר על הדולר, לאחר שהבנק החל לרכוש דולרים ממארס 2008 והקפיץ את יתרות המט"ח של ישראל ל-56.4 מיליארד דולר, ולא ידע לומר מתי בנק ישראל יפסיק להתערב בשוק.

"הקניות שלנו השפיעו על רמת הדולר ותרמו ליצואנים להמשיך לייצא, לא ברמה שהייתה קודם - אך זה בגלל המיתון", אמר. "תרמנו הרבה למשק. עשינו מה שיכולנו לשמור על רמת הייצוא במשק. הדולר נחלש בעולם. איננו יכולים לשמור על ערכו בעולם, ולכן אנו בודקים את ערך השקל לא רק מול הדולר אלא גם מול מטבעות אחרים, בייחוד האירו. ב-3 חודשים האחרונים האירו התחזק ב-13% מול הדולר. השקל התחזק מול הדולר בפחות מ-10%, כלומר היה לנו ייסוף מול הדולר ופיחות מול האירו. עלינו להבין שהשינויים בדולר-אירו משפיעים על השער של השקל מול הדולר ושאנו צריכים לבדוק את ערך השקל מול כל המטבעות בעולם".

כאמור, פישר סירב לומר מתי ההתערבות בשוק המט"ח תיפסק: "קשה לדעת עד מתי נמשיך להתערב. למרות ההתערבות שלנו יש עדיין תנודתיות רבה בשער החליפין. היצואנים צריכים להבין שיש צורך לגדר מול השינויים בשער החליפין. הדולר נחלש ויהיה יותר קשה לייצא לארה"ב. היצואנים שלנו חכמים ויעברו לשווקים אחרים".

"אין בועות"

פישר התייחס להאשמות שהועלו נגד בנק ישראל, ואשר לפיהן הריבית האפסית במשק תורמת להתנפחות בועות בבורסה ובשוק הנדל"ן.

"אני לא רואה שיש בועות", אמר פישר. "הבורסה לא חזרה לרמות של לפני שנה וחצי. נכון שמחירי הדירות עולים, אך הממשלה מתכוונת לשחרר קרקעות שיגרמו לירידות במחירים. אם יהיה צורך בשנים הבאות לטפל בבועות, נעשה זאת. כרגע, אנו רחוקים מכך".

הנגיד התייחס גם לפרשת בנק הפועלים, אשר הסעירה את השוק בחודשים האחרונים, במסגרתה פעל המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להדחתו של דני דנקנר, אז יו"ר הפועלים. פישר אמר כי אין אמת בטענותיה של שרי אריסון, שאמרה כי אינה יודעת מדוע בנק ישראל ביקש להדיח את יו"ר בנק הפועלים.

"אני מופתע שבנק הפועלים החליט לנהל מאבק ציבורי נגד הפיקוח על הבנקים", אמר פישר. "באירועים כאלה יש לפעול בשקט. בכל העולם הדברים האלה נעשים בשקט ופה זה היה חריג רק בגלל שזה יצא לתקשורת. הופתעתי מכך שבנק הפועלים חשב שזה טוב להיכנס לעימות מול המפקחים. זה מה שחריג. יש לנו אחריות לשמור על יציבות הבנקים כולל על בנק שגודלו כ-30% מהמערכת הבנקאית. זה לא נכון שהם לא מבינים את הסיבות לדרישתנו. הם יודעים. פעלנו בזמן, ושאלות כמו 'האם הבנק היה עלול לקרוס' הן הסיבה לכך שדברים מסוג זה לא צריכים לצאת לתקשורת".

מאבק נוסף שכיכב בחודשים האחרונים בכותרות הוא המאבק בין בנק ישראל למשרד האוצר. רק השבוע האשים מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, ואמר כי ישנו מקום לשיפור בשיתוף הפעולה בין בנק ישראל ומשרד האוצר. בתגובה לכך אמר היום פישר: "אנו כן מעבירים מידע ומשתפים פעולה, ונמשיך לשתף פעולה".

ומהחיכוכים בישראל עבר פישר לדבר על המנטליות הישראלית לעומת החיים השקטים יחסית שהיו לו בקריירה בחו"ל. "זה מעניין וזו המציאות", אמר. "אני מאחל לנו מבחינה כלכלית שנת התאוששות של המשק, שנת צמיחה לא רק במשק אלא גם בתעסוקה ושנה טובה לכל העם, ואני מאחל לכולנו שנת שלום והתקדמות בדרך לשלום. המדינה הזו היא מדינה מרשימה, ויש לנו עתיד מצוין אם נצליח להתגבר על הבעיות שלנו".