מחזיקי האג"ח: למה אפריקה מעדיפה את הבנקים על פניינו?

"מדוע העדיפה אפריקה ביצוע פירעון מוקדם לבנקים על פני שימוש בכספים לצורך פירעון התחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב" ■ התנהלות החברה מעוררת תהיות רבות

מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל , הנמצאת בשליטת לב לבייב, לא מתכוונים לתת לחברה ולו יום אחד של שקט עד שיושג הסדר החוב אם בכלל. היום פנה עו"ד אופיר נאור ממשרד נאור-גרשט במכתב תקיף לחברה בו הוא דורש יותר שקיפות מהחברה ומעלה טענות להעדפת נושים לכאורה: "מדוע העדיפה החברה ביצוע פירעון מוקדם לבנקים בישראל על פני שימוש בכספים לצורך פירעון התחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב", כותב נאור במכתב שהופנה גם לרשות ני"ע ולנאמן אג"ח כד'.

נאור, המייצג את סדרה כד' עם המח"מ הקצר יחסית, העלה את טענה זאת לאחר שבדוחות אפריקה ישראל לרבעון השני של השנה דווח שהיא פרעה במהלך הרבעון השני של השנה התחייבויות של 63.1 מיליון שקל לבנקים. בנוסף מעביר נאור ביקורת על כך שקבוצת אפריקה ישראל על כל חברות הבנות שלה פרעו הלוואות לזמן ארוך בהיקף של 2.5 מיליארד שקל במהלך 2009.

באסיפת האג"ח שקיימה אפריקה ישראל בתחילת השבוע התקבל מידע מועט ביותר מטעם הנהלת החברה וכעת מבקשים מחזיקי האג"ח לקבל מידע ברור ומפורט לגבי אילו שעבודים ניתנו על מניות החברות הבנות בגין אשראי, שכן מדובר בנכס הטוב ביותר של אפריקה ישראל שאותו ניתן במסגרת הסדר החוב לשעבד לטובת מחזיקי האג"ח. החברה מתבקשת למסור מידע מה מנע בסופו של דבר מרואי החשבון לצרף הערת "עסק חי" לתוצאות הכספיות.

לגבי המרת חלק מההלוואות שניתנו לחברת הבת אפריקה נכסים למניות ולמעשה ויתור על חלק מחוב, נטען כי "התנהלות זו של החברה מעוררת תהיות רבות בקשר עם כוונתה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב. שכן, לא ברור מדוע מעדיפה החברה להמיר חלק מיתרת הלוואת הבעלים בהון מניות, וזאת חלף קבלת החזר הלוואת הבעלים על דרך של תשלום במזומן, שישרת את החברה לצורך פירעון התחייבויותיה על פי אגרות החוב".