מבחן דרכים: טרקטורונים - אפשר גם אחרת

גלובס tv רגע לפני החגים, יצאנו לבחון שני טרקטורונים פופולריים: ספורט וטורינג מבית AM CAN ■ יש גם רכיבה בטוחה ומהנה תוך שמירה על חוקי התנועה וערכי הטבע

רגע לפני החגים, רגע אחרי הלינץ' התקשורתי על הטרקטורונים, כלי הפנאי-שטח הנפוצים בישראל, יצאנו לבחון שני דגמים ולהראות שאפשר גם אחרת: רכיבה בטוחה ומהנה תוך שמירה על חוקי התנועה וערכי הטבע.

הטרקטורונים נעשו בשנים האחרונות פופולריים יותר ויותר, ולא רק בקרב נערים מתבגרים שרוכבים עליהם בכביש ללא קסדה, אלא גם בקרב רוכבים מבוגרים, אנשים מהיישוב שיודעים לנצל את השילוב בין ספורט מוטורי מהנה, ניווט, וטיולים בטבע.

הטרקטורונים מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: טרקטורני טיולים (טורינג), טרקטורוני ספורט וטרקטורון משא רכוב, או בלשון העם "ריינג'ר", או "מיול", כשמות שני הדגמים הנפוצים בקטגוריה.

אל החולות שליד ניצנים לקחנו שניים מהטרקטורונים המייצגים שתיים מהקבוצות: טרקטורון טורינג בנפח 500 סמ"ק של מותג הטרקטורונים AM CAN של היצרנית הקנדית בומברדייה, וטרקטורון ספורטיבי יותר, אף הוא בנפח 500 סמ"ק של AM CAN, שמשווקים בארץ על ידי עפר-אבניר.

ועוד לפני הרכיבה, ישנם שלושה כללי אצבע לרכיבה בטוחה בשטח: הכר במגבלות שלך, הכר במגבלות הכלי והכר במגבלות השטח.

המגבלות שלך הן יכולות הנהיגה של כל אחד ואחד. לא לנסות דברים שלא בטוח שתדע לעשות, ללכת לאט לאט עם הכלי. מגבלות הכלי הוא בדיוק כמו הכלל הראשון רק לטרקטורון. אל תבקש ממנו לבצע דברים שלא בטוח הוא יוכל.

מגבלות השטח זה בפשטות להכיר את השטח שאתה רוכב עליו - לא לקפוץ על דיונה שאין לך מושג מה יש מאחוריה, לא לנסוע במהירות גבוהה בשטח טכני, לבדוק טוב טוב איפה אתה מציב את הגלגלים לפני שאתה מציב אותם.

האאוטלנדר 500 MAX XT, הוא הדגם הדו-מושבי, שנכנס השנה לראשונה בין הדגם ה"בסיסי" של האאוטלנדר 400 סמ"ק, לבין הדגמים המתקדמים והגדולים יותר. אבל ל-500 אין מה להתבייש ליד אחיו ה"גדולים": במצערת פתוחה הוא יכול לעבור את ה-90 קמ"ש, ולמרות ש"על הנייר" ליש לו את אותו הספק של האאוטלנדר 400 סמ"ק, בשטח טכני הוא מגלה רצון עז יותר לצלוח מחסומים - במיוחד כשהוא מאוכלס בשני רוכבים.

אבל בדרכי עפר פתוחות ה-500 מגלה את יתרונותיו הגדולים: הוא קל ונוח הרבה יותר להיגוי מטרקטורונים כבדים יותר של 650 או 800 סמ"ק, מערכת מתלים ייחודית של CAN AM שומרת עליו קרוב לקרקע גם במשטחים חלקים יחסית.

לרוכב המתחיל, שמעוניין לרכב גם הרבה בזוג, זה אולי הטרקטורון האידיאלי.
המינוס היחיד, אותו צריך לזקוף במקרה זה ליבואנית עפר-אבניר, הוא ההחלטה לייבא אותו רק ברמת הגימור הגבוהה ביותר (XT), מה שמעלה את מחירו על הכביש ל-74,950 שקל - מעט יקר לרוכב מתחיל.

הכלי השני שנבחן שייך לקטגורייה הספורטיבית יותר, CAN AM רנגייד 500.

דגמי הרנגייד החד מושביים מתאימים גם לטיולים, אבל לרוב מכוונים לקהל הספורטיבי יותר, ואכן, הרנגייד 500 זכה השנה למנוע חדש עם הזרקת דלק אלקטרונית שמספק יותר כוח לגלגלים, והרבה. הרנגייד הוא כלי הרבה פחות סלחן: פתיחת מצערת לא זהירה בסיבוב תגרום לו לזרוק ישבן בעליזות, וברכיבה מתגנבת לעיתים תחושה שמדובר בפרא שזקוק לריסון.

תנוחת הרכיבה ברנגייד ספורטיבית יותר ונוחה פחות למסעות ארוכים. אבל זה לא השטח הטבעי שלו. הרנגייד, כשמו, רק רוצה לפרוע חוק - במקרה זה חוק הכבידה. מנוע חזק במיוחד על שלדה קלה מתוחכמת עושים אותו נוח לקפץ, השטח הטבעי שלו הוא דיונות החול ורמפות לקפיצה.

לסיכום, הרנגייד מיועד לרוכב שדורש קצת יותר מטיולים מהטרקטורון, ומוכן גם להשקיע יותר ברכיבה. מחיר מזומן על הכביש: 66,950 שקל.