איך מגיבות ענקיות התרופות בארה"ב לשפעת החזירים?

מעבדות אבוט תרכוש את חטיבת התרופות של סולוויי הבלגית תמורת 6.6 מיליארד ד' ■ מרק רכשה מ-CSL האוסטרלית את זכויות השיווק הבלעדיות לחיסון שפעת עונתית בארה"ב ■ ג'ונסון אנד ג'ונסון תשלם 441 מיליון ד' תמורת נתח של 18% ב-Crucell ההולנדית

לנוכח ההתפרצות המאיימת של שפעת החזירים והדאגה הגוברת למציאת חיסון מתאים ועמיד, שלוש יצרניות תרופות מהגדולות בעולם הודיעו אתמול (ב') על עסקאות שמחזירות אותן לענף החיסונים.

העסקאות משקפות את ההשערה הגוברת בקרב מנהלי חברות התרופות כי חיסונים נגד מגוון של מחלות, יהפכו למקור צמיחה עיקרי במקום כדורי ההגנה מההזדקנות שיאבדו בקרוב את הגנת הפטנטים.

מחירים נמוכים, עלויות גבוהות וחשש מתביעות הפחידו את יצרניות התרופות הגדולות שהחליטו לנטוש את תחום החיסונים בשנות ה-80' וה-90'. חברות תרופות גדולות חוזרות היום לענף החיסונים, כאשר המחירים עולים וחוקרים מפתחים טכנולוגיות חדשות לשיפור הייצור.

באחת משלוש העסקאות הגדולות, הסכימה חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם כ-441 מיליון דולר תמורת נתח של 18% בחברת הביוטכנולוגיה ההולנדית Crucell NV (סימול: CRXL) כדי לפתח במשותף חיסונים.

"אם נצליח בפיתוח חיסון אוניברסלי, לא יהיה עוד צורך בשינוי שנתי של החיסון ולא יהיה עוד צורך לעבור את החיסונים מדי שנה", אמר פול סטופליס, ראש המכון למחקר ופיתוח התרופות העולמי.

ענקית התרופות מעבדות אבוט הודיעה כי תרכוש את חטיבת התרופות של חברת סולוויי הבלגית תמורת 6.6 מיליארד דולר במזומן. כמו כן, תוסיף אבוט ותשלם עוד 300 מיליון אירו אם יעדים עסקיים מסוימים יושגו, כך שהעסקה עשויה להסתכם בכ-7 מיליארד דולר.

עבור אבוט, חיסונים מהווים רק חלק מהעסקה עם סולוויי. בנוסף היא תוכל לשווק תרופות שהיקף המכירות השנתי שלהן מוערך ביותר מ-3 מיליארד דולר, ובכלל זה שתי תרופות לטיפול בכולסטרול - טריקור וטריליפיקס.

מרק הודיעה כי היא רכשה מחברת CSL האוסטרלית את זכויות השיווק הבלעדיות לחיסון שפעת עונתית בארה"ב, תמורת סכום שטרם פורסם.