קרן המטבע: הפסדי הבנקים בעולם יסתכמו ב-3.4 טריליון דולר

מדובר בתחזית של הקרן לשנים 2007-2010, אשר שופרה לעומת התחזית הקודמת שצפתה הפסדים של 4 טריליון דולר ■ המחיקות בתיקי ני"ע צפויות להגיע ל-1.5 טריליון דולר עד סוף 2010

קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מטה את תחזית ההפסדים של המערכת הפיננסית בעקבות המשבר, ועתה היא מעריכה שהם יגיעו ל-3.4 טריליון דולר במצטבר לשנים 2007 -2010, במקום תחזית קודמת של 4 טריליון דולר. הערכות אלה כלולות בדו"ח על יציבות הפיננסית הגלובאלית שפרסמה היום הקרן, ערב הכינוס השנתי שלה המתקיים באיסטנבול.

למרות זאת הקרן מעריכה כי המחיקות של הבנקים בעולם, כתוצאה מחובות אבודים והפסדים בתיקי ניירות ערך, יסתכמו בכ-1.5 טריליון דולר עד לסוף 2010, זאת בנוסף למחיקות בהיקף של 1.3 טריליון דולר שכבר בוצעו. בארה"ב לבדה יגיעו המחיקות לכ-400 מיליארד דולר עד לסוף 2010, בנוסף לכ-600 מיליארד שכבר נמחקו.

הדו"ח מציין שהמוסדות הפיננסים בעולם מתמודדים עם 3 אתגרים עיקריים: בניה מחדש של בסיס ההון שלהם, חיזוק של מקורות הרווח ומעבר למצב בו התמיכה הממשלתית הולכת ומופחתת. מחברי הדו"ח טוענים כי כיום למערכת הבנקאית יש כבר מספיק הון כדי לשרוד, אך היא עדיין סובלת מההשלכות של תהליך של ירידה במינוף ומחולשה ברווחים. שני גורמים אלה יאלצו את הבנקים למצוא דרכים לחזק את בסיס ההון שלהם.

הדו"ח גם מעריך כי בעתיד הקרוב עדיין יהיו קשיים בהשגת אשראי, למרות הירידה בביקוש לאשראי מצד משקי בית. הסיבה לכך נעוצה בגירעונות הממשלתיים הגדולים מאוד, אשר מחייבים את הממשלות לגייס משאבים בשוק כדי לממנם. התוצאה היא שיש עדיין קשיים בהיצע של אשראי, והדבר יחייב את הבנקים המרכזיים לפעול כדי לשנות מצב זה.

על פי מחברי הדו"ח, הבעיה של גיוס הון ואשראי בשוק מתחדדת נוכח צרכי המימון של המגזר העסקי. על פי אומדני קרן המטבע, צרכי המימון במטבע חוץ של תאגידים בעולם יגיעו לכ-400 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות, בשעה שיש עדיין מגבלות על ההיצע של הון ואשראי. הבעיה היא חריפה יותר במזרח ומרכז אירופה, על פי טענת הדו"ח. על רקע זה, מחברי הדו"ח שבים ומדגישים את הצורך לנסח "אסטרטגיות של יציאה" מהמדיניות המרחיבה, במיוחד בתחום הפיסקלי, זאת נוכח הלחץ הגובר כלפי מעלה על הריבית לטווח ארוך, תוצאה של הגירעונות התקציביים הגדולים.