שפיר וסולל בונה מתמודדות על הרחבת נמל חיל הים בחיפה

מדובר במכרז לביצוע העבודות האזרחיות להרחבת הנמל הצבאי, בהשקעה הנאמדת ב-350-400 מיליון שקל

היריבות בין שיכון ובינוי ושפיר הנדסה במכרזי התשתית הגדולים נמשכת. שפיר הנדסה, שבשליטת משפחת שפירא, וחברת סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון, מתמודדות על הקמת הנמל החדש של חיל הים בבת גלים. כך נודע ל"גלובס".

שפיר וסולל בונה כבר הגישו את התוכניות שלהן לביצוע העבודות, והגשת ההצעות הכספיות צפויה עד סוף דצמבר. מדובר במכרז לביצוע העבודות האזרחיות להרחבת הנמל הצבאי, בהשקעה הנאמדת ב-350-400 מיליון שקל. השלב הראשון בפרויקט, המבוצע כיום ע"י חברת אוקיאנה, כולל את הארכת שובר הגלים, בהשקעה של 150 מיליון שקל.

פרויקט הרחבת בסיס חיל הים בחיפה כולל הקמת שובר גלים חדש ומתחם מיובש בשטח של 500 דונם, שאליו יועתק בסיס ההדרכה של חיל הים, על בנייניו ומתקניו. ברציפים החדשים שיוקמו בנמל אמורות לעגון ספינות הטילים והצוללות.

פרויקט הרחבת בסיס חיל הים בחיפה זוכה להתנגדות קשה מצד ארגוני הירוקים ועיריית חיפה בשל הקמת מבנה הפולינום - מבנה ענק בגובה של 20 מטרים (גובה בניין 7 קומות) וברוחב של 150 מטרים- שאמור להיבנות מעברו השני של שובר הגלים, ולשמש לקירוי הנמל.

ארגוני הירוקים והעירייה מתנגדים להקמת המבנה בטענה שהוא יגרום נזק בלתי הפיך לנוף הים המרהיב של חיפה ויטרפד את התוכניות לפיתוח הנמל המערבי ופתיחתו אל העיר חיפה.

הקמת הפולינום אושרה עקרונית ע"י ועדת הערר למתקנים ביטחוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אך במקביל היא חייבה את משרד הביטחון וצה"ל להעתיק את בה"ד חיל הים ממקומו בלב שכונת בת גלים, וכן להוציא מתקנים ביטחוניים בשטח הנמל.

סולל בונה ושפיר, שתיים מחברות התשתית הגדולות במשק, מצאו עצמן בשנתיים האחרונות, מתמודדות זו מול זו ברוב מכרזי התשתית הגדולים במשק, ובמכרזים של מע"צ ורכבת ישראל.

שפיר גברה על הצעת שיכון ובינוי במכרז לסלילת המנהרות בקו המהיר לירושלים ובמכרז כביש רוחב 531, ומנגד הפסידה באחרונה לסולל בונה במכרז הגדול לאחזקת כבישי מע"צ בצפון הארץ.

שתי החברות צפויות להתמודד אחת מול השנייה גם במכרזים להקמת תחנות כוח תרמו-סולאריות באתר אשלים שבנגב. מנגד, הן ניגשו יחד בקבוצה אחת במכרז להקמת מתקן ההתפלה הגדול בשורק, בעלות של 2 מיליארד שקל.