שפת השוק: מי מממן את הטבות המס של התושבים החוזרים?

בעקבות הקלות המס החדשות לתושבים חוזרים, יש הרבה יהודים טובים שעזבו אותנו מזמן ורוצים לעלות לארץ ■ מדובר בישראלים לשעבר שהתגוררו בחו"ל לפחות חמש שנים רצופות, ונחשבים עתה "תושב חוזר ותיק"

מדינת ישראל מעוניינת לעודד אזרחים לשעבר שהיגרו למדינות אחרות ומעוניינים לחזור לארץ. מדובר בישראלים לשעבר שהתגוררו בחו"ל לפחות חמש שנים רצופות, ונחשבים עתה "תושב חוזר ותיק".

עבורם קבעה המדינה הוראת שעה, שתקפה למי שיחזור עד סוף 2009 ומציעה חלון הזדמנויות: "שנת הסתגלות במתנה", שהיא שנה שבה התושב החוזר יכול לבחור שלא להיחשב לתושב ישראל, ודובדבן גדול: פטור של עשר שנים ממס על הכנסות בחו"ל וכן פטור מדיווח על הכנסות. הפטור ממס הוא על כל הכנסה שמקורה מחוץ לישראל (כולל, למשל, תמלוגים או דמי שכירות מנכסים). בין היתר מדובר גם על הכנסות מעסק שבבעלותו של התושב החוזר, שפועל מחוץ לישראל. הוראת השעה הזאת הביאה גל של עולים שמגיעים משיקולי מס.

מה זאת אומרת?

ברשות המסים אומרים ש"לא מדובר בעלייה של אוליגרכים", אבל העובדות מוכיחות שהקלות המס החדשות קורצות בעיקר לאנשים עשירים מאוד, שפתאום נזכרו בציונות שלהם.

אז מה המניע של המדינה לתת את ההטבות הללו?

הרעיון שמאחורי ההקלות הוא שאותם תושבים חוזרים יישארו בארץ גם לאחר עשר השנים הראשונות, וישקיעו פה מכספם. ברשות המסים מודים אמנם שההקלות מאפשרות לתושבים החוזרים להמשיך ולנהל עסקים ענפים בחו"ל מבלי לדווח עליהם ומבלי לשלם עליהם מס, אבל הם טוענים שבזכות הנוכחות שלהם כאן, הם צפויים לייצר בארץ מקומות עבודה ולהכניס כסף מפרויקטים שהם יקימו כאן. במילים אחרות, הטבות המס המפליגות מונעות מתוך התקווה שהיהודים העשירים שיבואו לא יוכלו להתאפק מלהשקיע בישראל. רשות המסים העריכה שבזכות הרפורמה הזו יגדלו ההכנסות ממסים ב-4-5 מיליארד שקל בשנה.

ומי מממן את ההטבות האלה?

הטענה של המדינה היא שהטבות המס אינן עולות לקופה הציבורית דבר, משום שאם האנשים שאנחנו מדברים עליהם ימשיכו לשבת בניכר, ממילא הם לא יכניסו שקל אחד.

קראתי גם שיש הטוענים שחוק תושב חוזר הופך את ישראל למקלט מס. מה זאת אומרת?

מקלט מס היא מדינה המעודדת אזרחים של מדינות זרות להכניס אליה הון באמצעות פטור מתשלום מסים על הפעילות הזאת. אפשר לומר שחוק תושב חוזר לא הופך אותנו למקלט כזה אם משווים את החוק למקובל בליכטנשטיין או באיי קיימן, אבל מנקודת מבטו של התושב החוזר שמחזיק בעסקים רבים במקום מושבו הנוכחי, עלייה לישראל היא סוג של תכנון מס. השבוע פורסם שהמפיק ארנון מילצ'ן עשוי לחסוך מאות מיליוני שקלים מהמעבר לישראל.

אין פסול בתכנון מס, אבל קצת קשה להאמין שסמי עופר ומילצ'ן נתקפו פתאום בחיידק הציוני. יותר סביר שהם פשוט עושים חשבון פשוט של תועלת.