הסכמה: שלמה איזנברג לוקח את אוסיף להסדר אג"ח

זאת שנה לאחר רכישתה מגאידמק ■ חברת הנדל"ן מציעה לשלם את החוב שבפיגור, 65 מיליון שקל, עד סוף השנה ■ תשעבד למחזיקי האג"ח את תמורת חלקה בפרויקט ההתפלה בפלמחים

חברת השקעות הנדל"ן, אוסיף, השייכת לקבוצת ישרס של שלמה איזנברג, הגיעה להסכמה על מתווה להסדר עם מחזיקי אג"ח ד', בהיקף של 130 מיליון שקל (מחצית מהסכום הזה הייתה אמורה להיות משולמת כבר בחודש יוני השנה). ההצעה תעמוד להצבעה באסיפת מחזיקי האג"ח שתתקיים בימים הקרובים.

במסגרת ההסדר, ישולם למחזיקי האג"ח רוב החוב שבפיגור, 55 מיליון שקל, ב-20 בדצמבר. עוד קודם לכן, מייד לאחר אישור ההסדר ב-20 בנובמבר, תשלם בעלת השליטה, ישרס, 10 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

איזנברג רכש את השליטה באוסיף מידי כונס הנכסים של ארקדי גאידמק בסוף 2008, תמורת 135 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 210 מיליון שקל. כיום נסחרת אוסיף לפי שווי של 158 מיליון שקל בלבד, ואכן התמונה שנגלתה לעיניו של איזנברג לאחר הרכישה הייתה קשה בהרבה מכפי שדמיין. למרות זאת, הוא לא אמר נואש ומנסה לייצב את החברה תוך הידברות עם הנושים הגדולים: הבנקים ומחזיקי האג"ח.

בהסדר החוב עם מחזיקי האג"ח יוצגה החברה על ידי משרד עורכי הדין גורניצקי, כשאת מחזיקי האג"ח ייצג משרד קליר-בנימיני (שגם שכר הטרחה שלו ימומן על ידי אוסיף עד סכום של 100 אלף שקל).

בטוחה לתשלום השני

על פי המתווה, לאחר שיאושר חלקו הראשון של ההסדר תעמיד אוסיף למחזיקי האג"ח בטוחה לפירעון יתרת החוב ביוני 2010: הכספים שאמורה החברה לקבל ממכירת חלקה לגרנית הכרמל בפרויקט ההתפלה "ויה מאריס" בפלמחים - מדובר בבין 52.5 מיליון שקל ל-56 מיליון שקל - יועברו ישירות לנאמן (בניכוי 10 מיליון שקל שתעמיד ישרס לפירעון התשלום הראשון) כדי להבטיח את התשלום השני.

חיזוק בטחונות נוסף שמעניקה אוסיף למחזיקי האג"ח להבטחת תשלום יתר החוב נוגע לזכות לקבל 50% מהלוואות הבעלים לחברת הבת, אוסיף מזרח אירופה. בטוחה זו מוגבלת עד לרגע שמחזיקי האג"ח יקבלו 20 מיליון שקל מהחזרי הלוואות הבעלים של אוסיף מזרח אירופה, העומדים על 100 מיליון שקל. אוסיף התנתה את הענקת הלוואות הבעלים למחזיקי האג"ח בוויתור מצידם על זכותם להמיר את האג"ח של אוסיף למניות.

לאוסיף יש גם אג"ח נוספת, סדרה ה' בהיקף של 130 מיליון שקל. שתי איגרות החוב נסחרות בתשואת זבל: אג"ח ד' ב-55% ואג"ח ה' ב-38%.

צרות גם בארנסון

הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח לא יעזור לחברה ללא תמיכת הבנקים, ובמארס 2010 יגיע האתגר הבא כשאוסיף תצטרך לפרוע הלוואה של 300 מיליון שקל לבנק לאומי. לחברה התחייבויות בסך של 2.3 מיליארד שקל והון עצמי של 236 מיליון שקל בלבד. את הרבעון השני היא סיימה בהפסד של 41 מיליון שקל.

ואם לא די בכך, גם חברת הבת ארנסון מדממת ומעיבה על אוסיף שדווקא נהנית לאחרונה מהגאות במחירי הדיור. הגירעון התזרימי בארנסון נוצר בעיקר עקב חובות שגבייתם טרם הושלמה ממזמיני עבודות שהסתיימו. השליטה בחברת ההנדסה נרכשה על ידי אוסיף באוקטובר 2007, בתקופת גאידמק, תמורת 145.3 מיליון שקל.