אמריקן קולוני תובעת 70 מיליון שקל מבנק הפועלים בגין פרויקט בירושלים

חברת הנדל"ן טוענת כי הבנק נסוג מהבטחתו ללוות פיננסית את הפרויקט שלה במתחם עדן ברחוב אגריפס בעיר ■ המנכ"ל משה גבריאל: "לא ייתכן כי מוסד פיננסי ינצל יזם מקרקעין על מנת להיחלץ מאשראי רע שניתן לצדדי ג'"

חברת הנדל"ן אמריקן קולוני הגישה הבוקר (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה בסך 70 מיליון שקל נגד בנק הפועלים וקבוצת דרסלי (הנמצאת בשליטת שמואל סגל). התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד שאול קוטלר, הוגבלה בשלב זה לצורכי אגרה ל-20 מיליון שקל (בש"א 09-10-18647).

לטענת אמריקן קולוני, בנק הפועלים נסוג מהבטחתו ללוות פיננסית פרויקט מקרקעין שיזמה אמריקן קולוני במתחם עדן ברחוב אגריפס בירושלים. במתחם היה אמור להיבנות פרויקט יוקרתי שעוצב על-ידי האדריכל דניאל ליפסקינד, ושכולל מגדל מגורים, מלון בוטיק ומרכז מסחרי.

טרם ייזום הפרויקט הקרקע היתה מורכבת ממספר חלקות נתונה להליכים משפטיים שונים. ייזום הפרויקט על-ידי אמריקן קולוני בוצע על-ידי קניית יתר חלקות המתחם וריכוזן תחת אשראי ושיעבוד של בנק הפועלים, כאשר במערכת יחסיו של הבנק מול השותפה, קבוצת דרסלי, סוכם על הלוואת נון ריקורס.

לטענת אמריקן קולוני, לאחר שנרכשו כל החלקות, שווי המקרקעין עלה באורח משמעותי ביותר, ואז בנק הפועלים התנער לכאורה מהסכמתו ללוות את הפרויקט.

בנוסף, הבנק פנה בדרישה לחלט ערבויות בנקאיות של התובעות בסכום של כ-40 מיליון שקל, ובנושא זה מתנהל הליך משפטי אחר שטרם הוכרע. במקביל, בעל השליטה בקבוצת דרסלי לא העביר כספים שוטפים שהבנק היה זכאי להם ולא חתם על מסמכים הקשורים להסכמים מול התובעות, מצב שהביא לדרישת פירעון על-ידי בנק הפועלים.

משה גבריאל, מנכ"ל ומבעלי השליטה באמריקן קולוני, מסר כי "לא ייתכן כי מוסד פיננסי ינצל יזם מקרקעין על מנת להיחלץ מאשראי רע שניתן לצדדי ג' ושלא ניתן היה להשיבו, אלא על-ידי ייזום פרויקט ובאמצע התהליך, כאשר ברור כי הקרקע מספיקה כדי להיפרע מהחוב, יחליט כי הוא נסוג בו. הנתבעים ניצלו ברגל גסה הפרת התחייבויות על-ידם לשם גריפת רווחים או החזר השקעות, תוך גרימת נזק לחברה ולציבור המשקיעים המחזיק במניותיה ובאג"ח שלה".

על-פי התביעה, למרות דרישות חוזרות ונשנות של אמריקן קולוני מבנק הפועלים לקבל לידה את המסמכים ואת הפרטים בקשר לאשראי שעומד כנגד קרקע הפרויקט, מסרבים בנק הפועלים וקבוצת דרסלי בתוקף לספק מסמכים ופרטים כאמור.