מכון הייצוא: התאוששות קלה בייצוא הסחורות ברבעון השלישי

מדובר ביצוא ללא יהלומים ■ בנתונים מנוכי עונתיות הסתכם היצוא ברבעון ב-8.9 מיליארד דולר, צמיחה דולרית של 6.6% בהשוואה לרבעון הקודם; ההתאוששות המשמעותית היא בייצוא היהלומים, שגדל דולרית ברבעון ב-19.7% לעומת הרבעון השני

בחודשים ינואר-ספטמבר 2009 חלה ירידה דולרית של 28% בייצוא הסחורות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לסך של 29.4 מיליארד דולר. יצוא הסחורות ללא יהלומים הסתכם בכ- 25.3 מיליארד דולר, ירידה דולרית של 22%. יצוא היהלומים הסתכם ב-3.9 מיליארד דולר, ירידה דולרית של 54%. כך עולה מנתונים שמפרסם היום מכון היצוא.

במכון היצוא צופים כי סך יצוא הסחורות השנה יציג ירידה של 22% לעומת אשתקד ויסתכם ב-40 מיליארד דולר. זאת, לעומת צמיחה ממוצעת של 12% בחמש השנים האחרונות. יצוא היהלומים צפוי לרדת ב-48% לרמה של 5 מיליארד דולר. יצוא הסחורות ללא יהלומים צפוי לרדת ב-16.5% ל-34.8 מיליארד דולר. סך יצוא הסחורות במונחים כמותיים צפוי לרדת השנה ב-16%.

בנתונים מנוכי עונתיות הסתכם היצוא ברבעון השלישי ב-8.9 מיליארד דולר, צמיחה דולרית של 6.6% בהשוואה לרבעון הקודם. צמיחה זו הושפעה באופן ניכר מגידול היצוא בענף הרכיבים האלקטרוניים, אשר גדל בתקופה זו בשיעור דולרי של 36.6% לעומת הרבעון השני, בהמשך לצמיחה של 72.6% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון. צמיחה זו הושפעה מהפעלת מפעל חדש של אינטל בקריית גת. יצוא הסחורות ללא רכיבים אלקטרוניים גדל ברבעון השלישי בשיעור דולרי של 1.9% בלבד לעומת הרבעון השני, והינו נמוך עדיין ב-28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עפ"י ניתוח מכון הייצוא, ניכרת התאוששות מסוימת ביצוא הסחורות ללא יהלומים ברבעון השלישי מול הרבעון הקודם, לאחר בלימת הירידה המהירה שנרשמה בין הרבעון השלישי של 2008 לרבעון הראשון ב-2009. ההתאוששות המשמעותית ביותר היא בייצוא היהלומים, שגדל ברבעון השלישי בשיעור דולרי של 19.7% לעומת הרבעון השני (בניכוי השפעה עונתית).